Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre seg at de midlene som Oslo kommune benytter til transportkjøp, går til dette, og hvordan vil statsråden sikre seg at disse midlene ikke kan bli benyttet til å kryssubsidiere passasjerer på andre strekninger for å utkonkurrere andre konkurrenter; mener statsråden at ordningen med offentlig kjøp av transporttjenester kan være med på å bidra til konkurransevridning mellom selskaper, og hva vil statsråden gjøre for å hindre at dette skal kunne skje?
Begrunnelse
AS Sporveisbussene er et heleid datterselskap av Oslo Sporveier som igjen er 100 pst. eid av Oslo kommune. AS Sporveisbussene fikk i 2004 tilført 41 500 000 kr i egenkapital fra sin eier AS Oslo Sporveier. Samme år fikk Oslo Sporveier tilført innpå 800 mill. kr som kompensasjon for kollektivkjøp fra Oslo kommune. AS Sporveisbussene har etablert en egne turbilavdeling for å tilby sine tjenester i markedet. Denne virksomheten er nå i ferd med å etablere seg med flere ekspressbussruter blant annet Oslo-Torp, og har nå også fått konsesjon på rutene Oslo-Kristiansand og Kristiansand-Stavanger. Flere aktører stiller nå spørsmål ved om AS Oslo Sporveier igjennom AS Sporveisbussene benytter deler av kompensasjonen fra Tjenestekjøpet fra Oslo kommune til å subsidiere AS Sporveisbussenes turbilavdeling. Bakgrunnen for dette er at det nå stilles spørsmål om hvordan selskapet har kapital både til å kjøpe opp flere mindre selskaper samtidig som man foretar store investeringer i materiell, til tross for at selskapet senest i 2004 måtte tilføres egenkapital fra eierne sine på bakgrunn av lav egenkapital.