Tord Lien (FrP): Salting av det norske vegnetter er en viktig del av vegvedlikeholdet vinterstid i Norge. Hvilken effekt dette egentlig har på veitrafikksikkerheten, er noe uklart sammenlignet med andre, riktignok dyrere, alternativer. Det store forbruket av salt sliter ikke bare på vegene, det er også funnet sulfat og salt i en rekke drikkevannskilder, blant annet ved Mosodden ved Lillehammer.
Hva vil Regjeringen gjøre for å hindre at drikkevannskilder blir forurenset av salt?
Begrunnelse
Når det saltes er det uunngåelig at en god del av det påførte saltet trenger ned i grunnen rundt vegen. Saltet påfører også store skader på veger, biler og stålkonstruksjoner langs vegene, som for eksempel bruer.
Man vet forholdsvis lite om hvilke miljøkonsekvenser disse mengdene salt i norsk natur fører til. Ettersom salt er lettløselig i vann ender nok det meste opp i havet. Men det brukes mye mer salt i dag enn for noen få år siden. Tall fra Statens vegvesen viser at saltforbruket er doblet siden 2001.
Ikke alt dette saltet ender renner ut i havet. Det er funnet salt og sulfat i en rekke norske drikkevannskilder. Mosodden ved Lillehammer som forsyner 25 000 mennesker kan være den viktigste, men slike uheldige konsekvenser finnes flere plasser. Hjartdal, Notodden og Siljan i Telemark, Svinesjøen i Asker og Jonsvannet i Trondheim for å nevne de jeg fant i farten.