Gunnar Gundersen (H): Kunnskapsdepartementet har godkjent Nord-Trøndelag fylkeskommunes søknad om å opprette en ny landslinje ved Grong videregående skole. Samtidig har departementet stilt en tidligere mottatt søknad om det samme tilbudet i nabokommunen i bero i påvente av en ny friskolelov.
Hvorfor har departementet hatt det så travelt med å innfri fylkeskommunens søknad all den tid man allerede har liggende en tidligere mottatt søknad om det samme tilbudet?
Begrunnelse
I samarbeid med Overhalla kommune har NamdalsAkademiet sendt en søknad om å få etablere en friskole i kommunen. Skolens utdanningstilbud vil være en nisjeutdanning som retter seg mot opplevelsesnæringen med vekt på sportsfiskenæring, sportshandel samt hotell- og restaurantvirksomhet innen utmark og reiseliv.
Selv om sentrale politikere som Bjarne Håkon Hanssen har uttalt seg positivt om søknaden og ment at den nye friskoleloven vil åpne for slike tilbud, har kunnskapsministeren likefullt stilt den i bero for å forhindre det han selv kaller et "frislepp" av friskoler før han får tid til å endre friskoleloven.
Mens NamdalsAkademiet må vente på behandling av sin søknad, sender Nord-Trøndelag fylkeskommune en søknad om å få opprette en landslinje på Grong videregående skole med det samme tilbudet. Kommunene er naboer. Rektor ved Grong videregående skole bekrefter at han har fått en muntlig innvilgelse av søknaden fra departementet.
Den opprinnelige søknaden fra NamdalsAkademiets er utarbeidet i et nært samarbeid med ForshagaAkademin, som over tid har utviklet dette konseptet i Sverige. I lys av det arbeidet som har vært nedlagt i å utforme denne utdanningsideen, er det ikke sannsynlig at Nord-Trøndelag Fylkeskommune i det stille og over tid, har drevet sitt eget utviklingsarbeid langs de samme linjer.
Det er derfor betenkelig at innholdet i en søknad som må ligge på vent av politiske grunner, blir overtatt av en offentlig aktør som man har sørget for at har mulighet til en mye enklere saksgang. Politisk ledelse av utdanningssektoren burde ikke legge til rette for at en seriøs søknad om å opprette en friskole med et innhold som ligger utenfor det som den offentlige skolen dekker, får grunnlaget revet vekk under seg ved at departementet selv innvilger en søknad som fremstår som et plagiat av den opprinnelige.