Arne Sortevik (FrP): Samferdselsministeren har ved en rekke anledninger fremsatt påstander om kutt i vegvedlikehold i forrige stortingsperiode, budsjettmessig utvikling innenfor samferdselssektoren i forrige periode, denne regjeringens budsjett for 2006, og om hvordan denne regjeringen har fulgt opp Stortingets vedtak i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015. Av hensyn til ryddigheten i den politiske debatt vil det være nyttig at tallgrunnlaget omkring de nevnte forhold er avklart.
Vil statsråden legge frem sine regnestykker om disse forhold?
Begrunnelse
Tallmessig avklaring om tallgrunnlag vil kunne ta bort en diskusjon om dagens tall og historiske tall. Derved kan vi få hovedfokus på utfordringer og problemstillinger fremover og en diskusjon om virkemidler og løsningsfremmende tiltak.
Jeg gjentar at dette spesifikt gjelder:
Vegvedlikehold av riksveier i perioden f.o.m. statsbudsjettet for 2002 t.o.m. statsbudsjettet for 2005; årlige beløp og endring fra fjorår i de enkelte års budsjett. Her er det viktig at talldokumentasjon også viser frem forskjellen på budsjettforslaget for 2002 levert av Stoltenberg I og endelig vedtatt budsjett for 2002 i regi av regjeringen Bondevik II.
Det bør også vises om Stortinget i sine budsjettvedtak har gitt styringssignaler mht. prioritering av ulike vedlikeholdstiltak; f.eks. asfaltering.
Tilsvarende for hele samferdselsbudsjettet, altså årlig hele kap. 1320 Statens vegvesen, endring i de årlige budsjetter post for post og totalt for hele kap.1320 slik at utviklingen år for år i forslaget fra Stoltenberg I for 2002, vedtatt budsjett 2002, 2003, 2004, 2005, inklusive revidert budsjett for de samme årene, samt vedtatt budsjett for 2006 fra Stoltenberg II, vises.
Vedtatt budsjett for 2006 (Stoltenberg II), inklusiv Revidert statsbudsjett 2006 sammenlignet med Stortingets spesifiserte vedtak 15. juni 2004 ved behandling av Innst. S. nr. 240 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015. På denne måten kan vi få et avklart grunnlag for "måling" av hvordan statsbudsjett for 2006 oppfyller Stortingets tidligere vedtak om årlig bevilgningsramme for oppstartet Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015, altså første året i den nye transportplanen.
Jeg håper dette kan gjøres hurtig og tydelig slik at uenighet om faktiske tall og budsjetter i årene som ligger bak oss kan fjernes.