Jørund Rytman (FrP): Jeg viser til tidligere skriftlig spørsmål nr. 977, datert 2. juni 2006. Jeg kan ikke se at statsråden har svart ennå, så jeg tillater meg å komme med ytterligere opplysninger i saken. Regionrådet BTV hadde i går, torsdag 8. juni 2006, møte der de behandlet saken om Vøgne. Der stemte flertallet imot et forslag fra Fremskrittspartiet om å akseptere tilbudet fra NSB Anbud AS om å ta på seg oppdraget å kjøre strekningen Hallingdal-Drammen-Oslo.
Hva vil statsråden da gjøre for å sørge for at Vøgne kommer på skinner igjen?
Begrunnelse
I saksutredningen fra rådmennene kommer det klart frem at tilbudet fra NSB Anbud AS er ca. 2,4 mill. kr mindre enn tidligere antatt tilskuddsbehov som var ca. 10 mill. kr. Dessverre ble det ikke en reell konkurranse om strekningen ettersom det kun var en tilbyder. Dersom det foreliggende regiontogtilbud på 7,6 mill. kr hadde vært kjent for Samferdselsdepartementet høsten/vinteren 2004/2005, er det god grunn til å anta at regiontoget Vøgne fortsatt hadde vært inkludert i det statlige offentlige kjøp. Dermed er det grunn til å tro at statsråden vil ta initiativ til at enten Samferdselsdepartementet gir et ytterligere tilskudd for å sikre denne strekningen. Eller at statsråden inkluderer regiontoget Vøgne inn i det statlige offentlige kjøp igjen. Spesielt med tanke på det som står i Soria Moria-erklæringen vil jeg anta at statsråden vil gjøre noe for å sørge for at Vøgne kommer på skinner igjen.