Anders Anundsen (FrP): Vil statsråden bidra til å sette skolene bedre i stand til å reagere mot mobbing og sjikane over Internett og mobiltelefon, ved å gi anledning til å utvise elever med slik atferd i tråd med opplæringslovens bestemmelser om ordensforstyrrelser, og vil statsråden bidra til å øke fokus på håndhevelse av skolenes ordensreglement?
Begrunnelse
Det er en utfordring at elever i grunn- og videregående skole mobber og sjikanerer andre elever og lærere over Internett. For dem som utsettes for slik sjikane kan konsekvensene være ganske alvorlige, og det skaper en alvorlig mistrivsel i skolesituasjon. Ryktespredning har fått en ny dimensjon gjennom Internett.
Skolene mener selv å stå maktesløse i en slik situasjon fordi slik sjikane ofte skjer utenfor skolens område (på hjemme-PC) og ofte utenom ordinær skoletid.
Samtidig vet vi at svært mange elever i Norge lider av skolevegring og har store problemer med å gå på skolen hver dag. En av årsakene er sannsynligvis mobbing og sjikane fra medelever, både via Internett og mobiltelefon. Etter spørrerens oppfatning er det ikke akseptabelt at denne typen atferd får utvikle seg.
Skolen har et særlig ansvar for at elever trives på skolen. Skolen har også ansvaret for at ansattes arbeidsforhold er gode. Når en i stadig større utstrekning opplever at mobbing og sjikane over Internett og via mobiltelefon skaper et vesentlig ordensproblem ved enkelte skoler, kan det være aktuelt å utvide skolenes mulighet til å reagere på slik atferd, også for å unngå ansvarsfraskrivelse.
På Internett finnes flere sider hvor elever ned i småskolen kan sende hverandre hathilsen med voldelig tegnet innhold. Elever som mottar slik e-post vil naturlig ofte få sterke reaksjoner på slike meldinger. Skolens svar er ofte at de ikke vil ta ansvar for det som skjer over Internett, fordi det kan være sendt etter skoletid over privat PC.
Likevel kan det være grunnlag for å gi skolene mulighet til å reagere mot slike alvorlige overtramp fordi slike hendelser åpenbart spiller inn på det som skjer i skolen og forholdet mellom elevene på skolen.