Åge Starheim (FrP): Havfiskeflåten mister stadig meir mannskap til offshorenæringa, og har dermed store vanskar med å skaffe seg mannskap med erfaring, og mannskap som vert verande om bord i lengre tid.
Vil statsråden medverke til at fiskeflåten i heile landet vert likestilt med fiskeindustrien i Nord-Noreg når det gjeld å kunne skaffe seg russisk arbeidskraft, utan at det vert sett krav til fiskerimerke?
Begrunnelse
Den norske havfiskeflåten mister stadig meir mannskap til offshorenæringa. Mellom anna skuldast dette nettolønsordninga, betre pensjonsordningar og faste arbeidstidsordningar innan offshore.
Havfiskeflåten, som er "opplæringsstad" for desse, greier ikkje å konkurrere om mannskap med offshorenæringa når rammevilkåra er så ulike som dei er no.
Havfiskeflåten kan i dag hente mannskap frå EØS/EU-området, noko som vert gjort i dag til ei viss grad. Det er mellombels eit faktum at dei fleste av desse fiskarane er meir trålmenn enn linefiskarar. Ein ser også ein tendens til at mannskap frå desse landa er mindre tilbakevendande etter turane.
Eit norsk rederi i Selje kommune har sidan 1999 arbeidd saman med fleire russiske rederi, også innanfor opplæring av russisk mannskap til linefiske. I dag er situasjonen delvis snudd på hovudet, slik at deira russiske fiskerikollegaer framstår fullt ut på høgde med deira eigne folk. I tillegg er det rederiets erfaring at russisk mannskap stiller større krav til seg sjølv om å gjere ein god jobb, enn det ein ofte ser blant øvrige mannskapar, inkl. norske. Vidare viser det seg ofte at russisk mannskap er betre oppdatert med helsesertifikat og sikkerheitsopplæring enn andre. Språkmessig viser det seg også at russiske mannskap beherskar betre engelsk enn t.d. mannskap frå Baltikum.
UDI har i dag høve til å gje arbeidsløyve også til arbeidstakarar utanfor EØS/EU-området, mellom anna for sesongarbeidarar, faglært/spesialist og fiskeindustriarbeidarar. Det er kanskje særleg den siste gruppa, fiskeriindustriarbeidarane frå Russland, som vil vere mest aktuell for havfiskeflåten.
For havfiskeflåten vil det vere avgjerande å verte likestilt med fiskeindustrien i Nord-Noreg når det gjeld mogelegheiter til å kunne skaffe seg russisk mannskap. Det er også viktig at det ikkje vert sett krav til fiskerimerke, noko som ville bety at alle fartøy vert likestilte, også fartøy frå Vestlandet. Fiskeriet måtte då kunne foregå i dei områda fartøya har lisensar/deltakarrettigheitar til å fiske. Ein slik arbeidstillatelse kunne f.eks. gjevast for inntil 2 år om gongen.