Svein Flåtten (H): I brev 18. mai i år innsnevrer departementet avgiftspliktiges lovfestede fradragsrett for inngående merverdiavgift. Merverdiavgift kan nå bli en endelig kostnad for mange, i strid med prinsippet om at merverdiavgift er forbruksbeskatning og ikke bedriftsbeskatning. Innsnevringen vil få betydelige økonomiske konsekvenser, særlig for eiendomsbransjen.
Mener statsråden at de avgiftspliktiges fradragsrett kan tidsbegrenses kun ved instruksjon i brev til Skattedirektoratet og uten lov eller forskrift med hjemmel i lov?
Begrunnelse
Mange avgiftspliktige, særlig innen eiendomsbransjen, har langvarige prosjekter som etter den instruerte endring vil ende opp med en økt kostnadsbelastning fordi 3-årsgrensen overskrides. Spesielt i eiendomsbransjen, hvor eiendommer utvikles med tanke på avgiftspliktig utleie, blir man rammet. Utleiere av fast eiendom kan bare i et begrenset omfang søke om forhåndsregistrering og når avgiftspliktig omsetning ikke genereres, får man ikke registrering i avgiftsmanntallet og ekskluderes fra tilbakegående avgiftsoppgjør. Endringen vil derfor bety en økt beskatning på slike virksomheter. Det vil også bety et høyere kostnadsnivå for de som til slutt blir kostnadsbærerne ved å leie lokaler/eiendommer.
I et eiendomsprosjekt pådras avgiftsbelagte kostnader i hele prosjekteringsperioden. Det er planprosesser, konsekvensutredninger o.l. Ofte betydelige beløp, slik at også merverdiavgiften blir betydelig. Senere kommer infrastrukturomkostninger før man får selve byggeprosessen. I tillegg har man hele tiden løpende avgiftsbelagte kostnader til regnskap, revisjon, juridisk assistanse mv.
Eiendomsprosjekter har ofte også den særegenhet at det på forhånd ikke er klart hvem som skal være leietaker og hvordan det vil influere på avgiftssituasjonen for utbygger.
Departementets innsnevring vil også medføre at avgifter veltes videre over på nestemann og at det oppstår avgiftskumulasjon. Det vil videre kunne medføre at ellers helt like prosjekter får helt forskjellig avgiftsbelastning alt etter når prosjektet blir leiet ut. Går det lang tid, får man ikke avgiftsfradraget.
Innsnevringen som foretaes fører altså til at ellers like prosjekter blir helt økonomisk forskjellige, alt etter når utbygger lykkes i å få en utleieavtale. Dette bryter etter spørrerens oppfatning helt med det grunnleggende prinsipp om nøytralitet i avgiftssystemet.
Muligheten for å bli forhåndsregistrert er mindre for utleiere av fast eiendom enn for andre avgiftspliktige. Dette medfører derfor at en bransje nå underlegges hardere beskatning enn andre. Slik forskjellsbehandling bryter med nøytralitetsprinsippet i avgiftssystemet.
De endrede retningslinjer vil føre til en svekket forutberegnelighet i eiendomsprosjekter hvor en utbygger må ta i betraktning at uten inngåtte leieavtaler på forhånd, kan man få full avgiftsbelastning på prosjektet.
I departementets brev til Skattedirektoratet sier man at det er uklarhet om rammene for eksisterende ordning. Dette er etter spørrerens oppfatning ikke riktig. Rammene har hele tiden vært klare: Når avgiftspliktig virksomhet gir inntekter over registreringsgrensen, ev. tidligere ved leiekontraktsinngåelser så har man ordinær fradragsrett.
De uheldige provenyeffekter ved nåværende ordning er lite begrunnet i departementets brev om nye retningslinjer, og bør uansett ikke kunne rettferdiggjøre ensidige belastninger på en særskilt bransje.