Irene Johansen (A): Statsråden innførte "frys" av nedleggelsene av trafikkstasjonene.
Kan statsråden opplyse om status for den planlagte reverseringen av nedleggelsene av trafikkstasjonene som den forrige regjeringen la opp til, og kan statsråden garantere at denne "frysen" blir overholdt av lokale veimyndigheter?
Begrunnelse
Fra deler av landet får vi tilbakemeldinger på at tilbudene ved trafikkstasjonene er redusert og at faren for nedleggelse truer flere steder. Fra Vestfold er det reaksjoner på trusselen om nedleggelse av trafikkstasjonen i Larvik. Tall viser at til sammen gjennomføres det over 7 000 teoriprøver og over 4 000 praktiske prøver ved Larvik og Tønsberg trafikkstasjoner. Det må derfor dokumenteres grundig at kun en trafikkstasjon kan betjene dette antallet, før man vurderer nedleggelse. I Evje og Hornnes i Aust-Agder er tilbudet om oppkjøring for MC og for stor bil blitt borte. Da stoppordren kom, ble ikke disse tilbudene tilbakeført, og stasjonen drives nå for halv maskin. De frykter at trafikkstasjonen legges ned som følge av det, og oppgavene overføres Arendal og Kristiansand.
Tatt i betraktning de kapasitetsproblemer vi har opplevd på enkelte trafikkstasjoner denne våren, er det lite som skulle tilsi at ytterligere reduksjon i antall trafikkstasjoner er rette veien å gå.
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen utarbeide en helhetlig plan for dette området. Denne planen legges fram for Samferdselsdepartementet i august. Disse spørsmålene er viktige å få svar på også sett i denne sammenheng.