Gjermund Hagesæter (FrP): Stortinget tillot i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 salg av taxfree-varer ved ankomst til norsk lufthavn fra utlandet. Ordningen omfatter ikke personer som ankommer fra Svalbard, Jan Mayen eller kontinentalsokkelen.
Er finansministeren derimot enig i at avmønstrede mannskaper som ankommer flyplass i Norge med helikopter fra skip i utenriksfart (altså fra utlandet) burde kunne handle taxfree-varer?
Begrunnelse
I forbindelse med at der ble åpnet for taxfree-salg til innkommende passasjerer ville det være naturlig at sjøfolk også ville få muligheten til taxfree-handel når de ankommer en regulær flyplass fra luften.
Problemet er at konsesjonen for taxfree-salg er gitt på betingelse av at de som handler kan dokumentere at de ankommer fra utenlandsk lufthavn. Dette kan selvsagt ikke sjøfolk da de ankommer fra et skip. Spørsmålet blir da om dette er en utilsiktet virkning av regelendringene som det bør rettes opp i.
Norske og/eller utenlandske skip i utenriks fart defineres både som værende utenfor Schengen og tollmessig utland. Som et resultat av dette skal inngående passasjerer gå gjennom utenriksterminalen på Sola eller Flesland, samt at passasjerlistene skal forelegges passkontrollen.
De landsettes derfor ikke på helikopterterminalen som er normalt for passasjerer fra norsk sokkel. Avmønstrende mannskaper har dessuten lov til å medbringe vanlig kvote.
Tankfartøyer har normal signert "Exxon Drug & Alcohol Clause" som forbyr oppbevaring av bl.a. alkohol om bord, og mannskapene har derfor ingen mulighet til å medbringe kvoten når de mønstrer av, foruten kun sigaretter.
Dersom sjøfolk som mønstrer av ikke gis anledning til å medbringe kvoten er dette diskriminering, og fremstår dessuten som urimelig. Det er derfor ønskelig at finansministeren rydder opp i uklarhetene omkring adgangen til å bringe med taxfree-kvoten.