Torbjørn Hansen (H): Vil Regjeringen ta initiativ for at forbrukere som har rett på tilbakebetaling av skatter og avgifter på ubrukte flybilletter, får tilbakebetalingen automatisk og uten omkostninger og at kundenes rettigheter blir gjort kjent på en tydeligere måte?
Begrunnelse
I Bergensavisen 10. juni går det frem at flyselskapene antagelig tjener millionbeløp på at flypassasjerer som ikke bruker flybilletter de har kjøpt, ikke er kjent med sin rettighet til å få refundert skatter og avgifter på billetten. Skatt og avgift utgjør vanligvis mellom 100 og 300 kr pr. billett.
I dag er dette organisert slik at passasjeren selv må kreve en tilbakebetaling av skatt og avgift. Hvis dette ikke skjer, vil flyselskapet beholde pengene.
Siden innbetalt skatt og avgift på billetter som ikke er brukt tilhører kunden, burde en automatisk tilbakebetaling være en aktuell løsning, alternativt at kunden gjøres meget tydelig kjent med sin rettighet. Det er stor grunn til å anta at mange forbrukere ikke kjenner til denne rettigheten overhodet.
I oppslaget fremgår det også at Ryanair krever inn 20 Euro fra passasjerer som vil ha avgiften tilbake, noe som ifølge Forbrukerombudet er i strid med forskriften.