Arne Sortevik (FrP): Mangel på flygeledere i Avinor AS har påført flypassasjerer i Norge store forsinkelser og store ulemper. Avinors nye direktør har konstatert at selskapet har stor mangel på flygeledere. Avinor har tidligere utdannet flygeledere ved Universitetet i Nord-Dakota, men selskapets tidligere ledelse avsluttet samarbeidet. Universitetet i Nord-Dakota er en av verdens ledende utdanningsinstitusjoner innenfor ATC og har ledig kapasitet.
Vil statsråden sørge for at også denne muligheten blir brukt for å skaffe nok flygeledere?
Begrunnelse
Omstillingsprogrammet i Avinor AS har vært basert på en feilaktig oppfatning av selskapets behov for flygeledere. I tillegg har også havarikommisjonens rapport om Omstilling og flysikkerhet (fra august 2005) pekt på behovet for en viss overtallighet (redudance) i organisasjoner som arbeider med strenge krav til sikkerhet. Det statlige selskapet Avinor må i løpet av kortest mulig tid gjennomføre tiltak som kan skaffe nok kvalifiserte flygeledere til virksomheten i Norge; både for å sikre flysikkerheten og for å sikre trafikkavvikling uten store forsinkelser.
Jeg er kjent med at den forrige ledelsen valgte å basere utdanning av flygeledere i en nyetablert nordisk skole i Malmø, samtidig som et flerårig samarbeid med Universitetet i Nord-Dakota, Department of Aviation, ble avsluttet før kontraktsperioden var utløpt.
Etter det jeg har oppfattet, regnes Universitetet i Nord-Dakota som en av verdens ledende utdanningsinstitusjoner innenfor luftfart, herunder flygeledere (Air Traffic Control/ATC). Institusjonen bruker svært avansert teknologi i sin undervisning og har gode resultater i undervisningen. Universitetet i Nord-Dakota opplyser at de har ledig kapasitet og gjerne gjenopptar samarbeidet med Avinor til tross for tidligere kontraktsbrudd.
Det bør etter mitt syn satses på videre samarbeid med denne institusjonen for å sikre god tilgang av nyutdannete flygeledere.
Jeg håper statsråden i egenskap av eier/generalforsamling i Avinor i aktiv dialog med ny styreleder og ny direktør i selskapet vil forsikre seg om at også denne muligheten blir brukt for å sikre nødvendig flygelederkapasitet i Norge.