Svein Flåtten (H): Sandefjord kommune ønsker å sette i gang et prosjekt for arbeidsledig ungdom i samarbeid med næringslivet, slik at all ungdom kan få nødvendig arbeidserfaring, og introduksjon til arbeidslivet. Intensjonen er å knytte prosjektet faglig og økonomisk til en kommunalt eiet attføringsbedrift. Regelverket for attføringsbedrifter medfører at slik tilknytning kan medføre sanksjoner i forhold til Aetats økonomiske tilskudd til bedriften.
Hva vil statsråden gjøre for at regelverket ikke skal ekskludere slike gode tiltak?
Begrunnelse
I forbindelse med et samarbeidsprosjekt mellom Sandefjord kommune og næringslivet rettet mot tiltak for arbeidssøkende ungdom, har man utredet konseptet Sandefjord Ungjobb AS.
Sandefjord Ungjobb AS skal være et ressurssenter for lokale private og offentlige arbeidsgivere. Virksomheten skal innrettes mot kvalifisering og formidling av ungdom, slik at all ungdom kan få nødvendig arbeidserfaring, tidlig introduksjon til arbeidslivets vilkår og muligheter for referanser og nettverk som kan brukes i det videre jobb- eller skoleløp.
Konseptets kommersielle virksomhet baseres på fakturerbare arbeidsoppdrag i det lokale markedet, samt opplærings- og utviklingsaktiviteter tilrettelagt for ungdom på oppdrag fra Aetat og kommunens sosialseksjon. Det regnes med en virksomhet på 50 ungdommer til enhver tid utenom sommersesongen og vel 200 i perioden juni-august hvert år.
Sandefjord Ungjobb A/S vil ha et eget styre med representasjon bl.a. fra det lokale næringsliv, og gruppen som har utredet prosjektet foreslår at man organiserer seg nært faglig og praktisk til kommunens attføringsbedrift Fønix Kompetansenett AS. Det er forutsatt en egenkapital på 3,5 mill. kr og forventningen er et mindre overskudd etter 2-3 års drift.
Kommunens attføringsbedrift Fønix Kompetansenett AS har en svært sterk finansiell stilling, og kommunen ønsket at Fønix skulle gå inn på eiersiden med nødvendig kapital og at Sandefjord Ungjobb AS ble et datterselskap.
Aetat har redegjort for at regelverket ikke tillater en slik finansiering, og at det i så fall vil medføre sanksjoner i samarbeidet med Aetat for Fønix sin del.
Kommunen kan ikke prioritere dette tiltaket på egen kjøl, og siden verken Aetat eller næringslivet finner grunnlag for å gå inn med tilstrekkelig eierkapital, fører dette til at et sterkt ønsket og nødvendig tiltak stoppes av gjeldende regelverk for attføringsbedrifter.