André Oktay Dahl (H): Vil Regjeringen legge til rette for at flere aktører enn i dag kan utføre DNA-analyse, subsidiært skille ut Rettsmedisinsk Institutts (RMI) leveranse av tjenester fra instituttets forskningsvirksomhet?
Begrunnelse
Den varslede utvidelsen av politiets DNA-register vil kunne medføre store muligheter i forhold til å oppklare mer vinningskriminalitet så vel som den grove gjengkriminaliteten vi har sett den senere tid. En viktig forutsetning er imidlertid at det foreligger kapasitet til å håndtere det økende behovet for analysetjenester denne utvidelsen vil medføre. Rettsmedisinsk institutt har i dag opptil flere måneders behandlingstid på personprøver mens brukerne trenger å få utført dette på langt kortere tid, i pakt med hva som er praksis i land det er naturlig å sammenlikne oss med. Utvidelsen av DNA-registeret vil medføre behov for over 40 000 analyser, dvs. langt flere enn det RMI med dagens saksbehandlingstid og store administrasjonskostnader greier å håndtere.
Høyre er av den oppfatning at det må legges til rette for at flere aktører kan utføre denne type analysearbeid i pakt med f.eks. politiets ønske. Dette er viktig for å sikre økt kapasitet og bedre rettssikkerhet. Undertegnede er av den oppfatning at RMIs monopolstilling kan virke til skade for brukerne av deres tjenester ved at eksempelvis politiet vil måtte varetektsfengsle lenger enn nødvendig i påvente av analyseresultater og at sektorens samlede ressurser således nyttes lite effektivt i forhold til å oppklare mer kriminalitet. I tillegg er det viktig å legge til rette for flere aktører for å motvirke tendensene til faglig monopol som i verste fall kan medføre feilaktige domfellelser. Slik Høyre oppfatter det, kan flere aktører således bidra til større rettssikkerhet. Undertegnede legger til grunn at dagens regelverk for personvernhensyn og kriteriene til hva og hvem som kan bestille analysetjenester, sikrer den nødvendige kontroll med denne virksomheten slik at eventuell motstand mot å legge til rette for flere aktører reelt sett ikke kan begrunnes med fare for f.eks. tap av anonymitet mv. Et eventuelt revidert regelverk bør uansett utformes slik at det offentlige har bestilleransvaret. Det er også et selvstendig poeng å sikre nasjonal kompetanse på området, noe RMIs til dels negative holdning til f.eks. samarbeid med det private analyseinstituttet GENA kan bidra til å motvirke.
Årsaken til RMIs lange saksbehandlingstid er trolig flersidig. En reell monopolstilling sikrer ikke den nødvendige fleksibilitet. Det manglende skillet mellom leveranser av tjenester til dem som tross alt er kunder på den ene siden og forskningsvirksomheten som RMI bedriver på den annen side, bidrar til manglende tilpasningsdyktighet. Regjeringen bør som et minimum vurdere å skille ut RMIs tjenesteproduksjon med sikte på å tilby et langt mer kundevennlig tilbud i dag i form av økt kapasitet til langt lavere administrasjonskostnader. Primært bør Regjeringen sørge for at flere aktører gis mulighet til å tilby sine tjenester til politi og påtalemyndighet under forutsetning av at det etableres betryggende kontrollmekanismer.