Øyvind Halleraker (H): Vil samferdselsministeren ta et initiativ for å få fortgang i behandlingen av nytt rabatt- og billettsystem for ferjer, og ta nødvendige midlertidige grep for å hindre de urimelige konkurranseforskjellene som nå eksisterer mellom transportselskapene?
Begrunnelse
Det er behov for en hurtigarbeidende arbeidsgruppe der staten, ferjerederiene og fylkene sammen setter seg ned for å få fortgang i arbeidet med nye rabatt- og billettsystem for ferjer.
Den planlagte progresjonen for dette arbeidet i Vegdirektoratet, som det ble redegjort for i samleproposisjonen St.prp. nr. 65 (2005-2006), er ikke tilfredsstillende sett i lys av de urimelige konkurranseforskjellene som i mellomtiden eksisterer. Konkurranseforskjellene skyldes at rabattøkningen som nå har kommet, er ulikt fordelt på korttyper. Det er rabattforskjeller mellom de transportører som har storbrukerkort og de som har verdi- og sonekort, og forskjellene forsterkes ytterligere ved at man har geografisk ulike oppgjørsrutiner i forhold til forhåndsinnkreving og avregning. Storbrukerkunder f.eks. i Møre og Romsdal må betale svært høye summer på forhånd.
Parallelt med arbeidet med et nytt landsdekkende system som er administrativt enkelt og brukervennlig, trengs det vedtak for å sikre lik rabatt transportørene imellom. Møre og Romsdal vil rammes spesielt dersom ikke fylket inkluderes i den ordning som er planlagt for Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane fra 1. januar 2007.
Jeg vil oppfordre til at man på nytt ser på mulighetene for å knytte ferjebetaling opp mot AutoPASS. Det kan lages elektroniske profiler i systemet som avgjør pris og rabatt ut ifra brukermønster, brukerkategori og geografisk tilhørighet.
Norge har høy kompetanse på dette området. Hvis man samarbeider godt nok, bør det derfor også la seg gjøre å utvikle noen programvareapplikasjoner som forenkler rutinene for næringslivet generelt og transportørene spesielt. (Både på faktura og mva.-avregning).