Ketil Solvik-Olsen (FrP): En arbeidsmarkedsbedrift opplever at en god lokal løsning stoppes av det lokale NAV-kontoret, fordi løsningen ikke er i tråd med regelverket. En "bruker" trenger fagbrev for å kunne bli sveiser, men nektes å prøve yrket internt i arbeidsmarkedsbedriften før han kan begynne en kostbar opplæring. Arbeidsmarkedsbedriften er redd samarbeidet med næringslivet ødelegges dersom de må sende vedkommende ut i en vanlig bedrift for å teste ut et yrke som krever kompetanse på forhånd.
Burde arbeidsmarkedsbedriften kunne teste "brukeren" internt før han påspanderes et kostbart kurs?
Begrunnelse
En arbeidsmarkedsbedrift har en "bruker" som ønsker å bli sveiser, og som vurderes som motivert og egnet for jobben. Vedkommende har dog ingen tidligere sveiseerfaring, men kan få tilbud om å ta sveisekurs, til en kostnad på over 100 000 kr. Arbeidsmarkedsbedriften ønsker dog først å la vedkommende prøve seg litt i sveiseyrket for å se om dette er riktig tiltak for denne "brukeren", slik at pengene ikke er bortkastet ved at brukeren i etterkant finner ut at sveising ikke var rett for ham likevel.
Arbeidsmarkedsbedriften har kapasitet for å ha "bruker" på sveisepraksis i en intern avdeling før vedkommende påbegynner kurs. I stedet blir de pålagt av det lokale NAV-kontoret å sende "brukeren" ut i arbeid hos en vanlig bedrift. Dette vegrer arbeidsmarkedsbedriften seg for, fordi de frykter det kan ødelegge samarbeidet med det lokale næringslivet. "Brukeren" har ingen erfaring med sveising, og vil således ikke kunne jobbe selvstendig eller gjøre noe sertifisert arbeid.
Dermed vil han ikke fremstå som en ressurs for bedriften.
Jeg er innforstått med at man ønsker at personer på arbeidsmarkedstiltak ikke skal plasseres i "beskyttede" jobber i en arbeidsmarkedsbedrift. Samtidig burde det være mulig for arbeidsmarkedsbedriften å kartlegge brukeren internt i korte perioder i de tilfeller hvor vedkommende trenger fagbrev/kurs for å kunne gjøre kvalifisert arbeid ute i vanlige bedrifter.