Arne Sortevik (FrP): Ifølge meldinger i media skal Vegdirektoratet ha godkjent bruk av innbetalte bompenger til arbeid rundt Sokn bomstasjon. Arbeidene utløses av vedtak om å verne bomstasjonen. Det skal visstnok være en juridisk betenkning fra vegdirektoratet som konkluderer med at det er riktig og mulig å bruke bompenger til et slikt formål. Etter mitt syn er dette en opprørende feil bruk av bompenger innbetalt av veibrukerne.
Vil statsråden gripe inn for å gjøre om på dette vedtaket slik at ikke bompenger brukes på denne måten?
Begrunnelse
Det fremkommer at beløpet er ca. 4,25 mill. kr av innbetalte bompenger.
Saken viser etter min mening at det haster med de retningslinjer for innkreving og bruk av bompenger som statsråden tidligere har varslet skal komme.
Jeg viser til spørsmål nr. 684 (2005-2006), datert 29. mars 2006 der statsråden i sitt svar bl.a. sier følgende:
"Ved behandlingen av St.prp. nr. 28 (2005-2006) Om utbygging og finansiering av vegsambandet rv 64 Bremsnes-Kristiansund (Atlanterhavstunnelen) i Møre og Romsdal hadde transport- og kommunikasjonskomiteen bl.a. følgende merknad:
"Komiteen ber departementet gjere ein gjennomgang av praktisering av retningslinene for bompengefinansiering og ber departementet kome tilbake med ei sak om dette. Spørsmål om forskottering og aksjekapital bør vurderast i denne samanheng."
Jeg viser også til debattene i Stortinget 20. desember 2005 og 28. februar 2006 vedrørende behandlingen av henholdsvis Atlanterhavstunnelen og Finnfast, hvor gjennomgang av prinsipper for bompengefinansiering ble berørt. I tråd med dette vil jeg komme tilbake til Stortinget med en gjennomgang av prinsippene for bompengeprosjekter i løpet av året. Med bakgrunn i denne gjennomgangen og etter Stortingets behandling, vil det etter planen eventuelt bli utformet et forslag til forskrift som vil bli sendt ut på en bred høring. Jeg vil påpeke at det i dag ikke eksisterer noen slik forskrift. Dette vil være en helt ny forskrift og ikke endring av en eksisterende. Det er naturlig også å se foran nevnte forskrift om takst i sammenheng med dette. Etter endt høring vil forskriften følge vanlig prosedyre for fastsettelse av forskrifter, og forskriften fastsettes ved kongelig resolusjon.
Dette spørsmålet gir således statsråden fin anledning til å gi en løypemelding om arbeidet med nye forskrifter for bompengebruken.
Jeg viser videre til spørsmål nr. 287 (2004-2005) og spørsmål nr. 405 (2005-2006) om ulike kritikkverdige sider ved bomselskapenes bruk av bompenger avdekket gjennom av Vegdirektoratets revisjon av bomselskapene.