Arne Sortevik (FrP): I strategi og prioritering ved utbygging av infrastruktur for nasjonal transport av henholdsvis gods og passasjerer fremkommer ulik informasjon om miljøforhold (energibruk og utslipp) ved bruk av ulike transportmidler. Det tyder på at begrepsbruk/statistikk ikke er entydig og klart definert. Særlig er det ulik informasjon om henholdsvis persontransport med jernbane og buss og godstransport med jernbane og bil.
Kan statsråden oppgi entydig definisjon på energibruk og utslipp for slike transportformer eller sørge for avklaring?
Begrunnelse
Konkurranseflatene i transportmarkedet er små. Vei- og banetransport har i stor grad hver sine oppgaver. Veitransporten er dominerende, og det meste av denne har intet alternativ. På den annen side er jernbane viktig for godstransport på en del hovedstrekninger mellom større byområder, og persontransport i byenes nærområder.
I den grad bruk av jernbane og vei for henholdsvis transport av personer og gods likevel holdes opp mot hverandre, er det viktig å sikre en nasjonalt riktig strategi og en nasjonal god prioritering slik at begrepene som brukes for å foreta prioritering er klart og entydig definert. Bare slik kan vi sikre at en slik sammenligning faktisk gjennomføres på en saklig korrekt måte og sikre at nasjonale samferdselsmessige prioriteringer blir best mulig og ikke basert på antagelser, påstander og "synsing".
Miljømessig vurdering knyttet til henholdsvis energibruk og utslipp av gasser/støv tillegges økende betydning i nasjonale prioriteringer, også inn i samferdselssektoren.