Trine Skei Grande (V): Mener statsråden at det er i samsvar med friskolelovens intensjon at institusjoner som mottar statsstøtte etter både friskoleloven og universitets- og høyskoleloven - som f.eks. Barratt Due musikkinstitutt - også må skille ut friskolevirksomheten til egen driftsenhet, kfr. bl.a. friskoleloven § 1-4, og dermed miste fordelen av å kunne drive samordnet utdanningsvirksomhet på tvers av alder og nivå, slik Barratt Due gjør i dag?
Begrunnelse
Barratt Due musikkinstitutt mottar i dag statsstøtte til følgende virksomheter:
a) Musikkutdanningstilbud på videregående skoles nivå - Unge Talenter - støttet i henhold til friskoleloven som såkalt 6 A-skole.
b) Utøvende musikkutdanning på høyskolenivå - til NOKUT-akkreditert bachelor-utdanning. I tillegg tilbys det mastergradsutdanning i samarbeid med Norges musikkhøgskole.
Den offentlige støtten Barrat Due mottar til disse utdanningstilbudene er altså hjemlet i to forskjellige lover.
Barratt Due har i brev fra Utdanningsdirektoratet 24. mai 2006 fått presisert at all friskolelovstøttet virksomhet skal være et såkalt selvstendig rettsobjekt. Dette innebærer for Barratt Dues del at musikkutdanningstilbudet som er støttet i henhold til friskoleloven (Unge talenter) ikke kan eksistere sammen med den universitets- og skolelovstøttede virksomheten innenfor stiftelsen Barratt Dues musikkinstitutt, men må splittes i separate enheter.
For Barratt Due vil det være svært vanskelig å tenke seg en splittelse av virksomheten, da Barratt Due alltid har basert sin virksomhet på aldersblanding og ulike nivåer innenfor samme institusjon. Dette er også en modell som har høstet betydelig positiv omtale.