Dagfinn Høybråten (KrF): Behovet for økt ferjekapasitet i Boknafjordsambandet på E39 er presserende. Vi mottar hyppige meldinger om frustrasjoner i forbindelse med oversitting, køer og forsinkelser både i helger og på vanlige ukedager. Situasjonen på Tau-sambandet er uholdbar. Dette medfører store utfordringer og negative konsekvenser for vanlige reisende og for næringslivet.
Hvilke muligheter ser statsråden for å bedre situasjonen?
Begrunnelse
Tau-sambandet er et av landets største passasjersamband, og det er ønsket at sambandet også etter nyttår skal trafikkeres av tre ferjer og at avgangene blir hyppigere. Trafikken på Boknafjord-sambandet preges av køer og forsinkelser. I Regjeringens forslag til budsjett for 2007 vises det til at det i forbindelse med anbudskonkurranser fristilles ferjer og at dette gir muligheter for økt kapasitet i enkelte samband.
Videre heter det:
"Samferdselsdepartementet vil gjennomgå situasjonen med NTP-standard på riksvegferjesambandene, og ev. komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak. Høy oljepris, innføring av obligatorisk tjenestepensjonsordning, overgangskostnader knyttet til anbud, inntektsbortfall ved innføring av en ny felles rabattordning, fjerning av dobbeltakst for farlig gods, økt rutetilbud i sambandet Stavanger-Tau samt ny forskrift om redningsredskaper på passasjerskip, gir utfordringer mht. å opprettholde tilbudet i ferjedriften."
Jeg vil vite om statsråden ser muligheter for at reisende med Tau-sambandet og Boknafjord-sambandet kan forvente et forbedret tilbud, både når det gjelder den umiddelbare situasjonen, men også når det gjelder situasjonen etter nyttår, i 2007.