Anders Anundsen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å bidra til en likebehandling av skoler i Norge og en gjenkjennende bruk av lovverket for brukere over hele landet?
Begrunnelse
Det har vist seg gjennom en lengre periode at kommuner og fylkeskommuner behandler lovverket forskjellig i saker som har med nedleggelse av skoler å gjøre. Landslaget for nærmiljøskolen (LUFS) har gjennom en tiårsperiode arbeidet med dette på frivillig grunnlag og registrert alarmerende funn. I de kommuner og fylkeskommuner hvor elever og foresatte har fremsatt klager har det vist seg at praksisen som føres er svært ulik landet over.
Skoler blir nedlagt i budsjettsaker, uten at forvaltningen tar hensyn til at Stortinget har forutsatt at dette er forskriftssaker. Saksutredning og høringer oppleves å være i strid med regelverket og god forvaltningsskikk. Kontroll- og tilsynsapparatet godkjenner nesten uten unntak kommunens handlemåte. Barn, foreldre og lokalsamfunn kjenner seg rettsløse.
For den delen av befolkningen som bor i Distrikts-Norge er grendeskolene ofte av avgjørende betydning. For mange av disse familiene kan en nedleggelse av grendeskolen bety at mor eller far må arbeide mindre for at de skal kunne være trygge på at barna deres kommer frem og tilbake til skolen. Når man i tillegg vet at skoleskyss er et område som også forsømmes over det ganske land, så forsterkes problemstillingen ytterligere.
Spørsmålsstiller er derfor opptatt av at familier over hele Norge skal få en trygghet og stabilitet i hverdagen og at de skal kunne stole på gjeldene regelverk og håndheverne av dette.