Trine Skei Grande (V): Hvilke tiltak vil statsråden treffe for å sikre at elever i grunn- og videregående skole med lese- og skrivevansker sikres tilrettelagte læremidler, særlig lydbøker, som de har krav på etter blant annet opplæringslova, både med tanke på det inneværende og neste skoleår?
Begrunnelse
Mange elever med lese- og skrivevansker er i stor grad avhengige av tilrettelagt undervisning, blant annet i form av lydbøker, for å kunne gjennomføre opplæringen i grunn- og videregående skole.
I likhet med læremidler på andre målformer er det for inneværende år meldt om store forsinkelser for pensumbøker i lydbokform. Etter det Venstre er blitt orientert om er det sågar snakk om at enkelte lydbøker, særlig i den videregående skolen, neppe blir klar før neste skoleår.
Dette har naturlig nok store konsekvenser for enkeltelever med krav på slik tilrettelegging. Disse elevene opplever en ekstra byrde i skolehverdagen, og vil på sikt kunne bli hengende etter i undervisningen fordi de ikke får den tilretteleggingen de har behov for og krav på.
Etter Venstres mening er det av avgjørende betydning at disse elevene sikres den oppfølging og tilrettelegging de har behov for og krav på.