Per-Willy Amundsen (FrP): I Soria Moria-erklæringen og i St.meld. nr. 21 (2005-2006) står det at Regjeringen har som mål å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Bosettingsmålet kan imidlertid tolkes på flere ulike måter.
Kan statsråden utdype hva Regjeringen konkret mener med dette, og avhengig av denne konkretiseringen også si noe om hva som eventuelt taler imot å opprettholde bosettingsmønsteret slik det er i dag?
Begrunnelse
Målet om å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret har lange tradisjoner i norsk politikk, og vi finner igjen akkurat de samme formuleringene i blant annet St.meld. nr. 34 (2000-2001) og St.meld. nr. 31 (1996-97). Faktisk har det å opprettholde bosettingsmønsteret vært et mål i hele etterkrigstiden. Tidligere lå det i dette begrepet at man ønsket å opprettholde spredt bosetting, og det meste av norsk distriktspolitikk har historisk sett gått ut på å hindre sentralisering innad i den enkelte landsdel. Unntaket fra denne hovedregelen har vært differensiert arbeidsgiveravgift og Nord-Norge-tilskudd, jf. skriftlig spørsmål nr. 814 (2005-2006). Nå er det mer uklart hva Regjeringen egentlig mener.
Jeg har inntrykk av at Regjeringen er på glid mot en politikk der man går bort fra politikken om spredt bosetting, og der man isteden fokuserer på å opprettholde folketallet innad i regionene (i hovedsak bo- og arbeidsmarkedsregioner). Dette skyldes blant annet at det i St.meld. nr. 21 står følgende under Utfordring nr. 5: Små og mellomstore byer som attraktive alternativer til de største byene: "Små og mellomstore byområde er viktige for å ta vare på hovudtrekka i busetnadsmønsteret, både i seg sjølv og gjennom rolla dei spelar for omlandet som regionsenter for spesialiserte tenester, utdanningstilbod og kompetansemiljø."
Når Regjeringen skriver at hovedtrekkene i bosettingsmønsteret skal opprettholdes finnes det mange ulike måter å tolke dette på. Noen av alternativene til hvordan dette skal tolkes kan for eksempel være 1. at hver enkelt kvadratkilometer i vårt langstrakte land skal ha den samme befolkningsandelen i fremtiden som i dag, 2. at hver enkelt kommunes andel av den norske befolkning skal holdes konstant, 3. at fordelingen av befolkningen mellom de ulike landsdelene holdes konstant, 4. at befolkningsfordelingen mellom by og land holdes konstant, eller 5. at andelen av befolkningen som bor i hovedstadsområdet skal holdes konstant. Uansett hvilket kvantifiserbare mål Regjeringen har valgt vil man i ettertid kunne måle om tiltakene i den brede og smale distriktspolitikken har fungert etter målsettingen. Hvis det ikke finnes klare målbare kvantitative målsettinger, vil satsingen neppe kunne taes særlig seriøst.
Jeg ser frem til en klargjøring av dette viktige spørsmålet.