Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:152 (2006-2007) Innlevert: 03.11.2006 Sendt: 06.11.2006 Besvart: 13.11.2006 av miljøvernminister Helen Bjørnøy
Ketil Solvik-Olsen (FrP): Regjeringen innfører nå NOx-avgift for å redusere utslipp av NOx fra Norge. Samtidig skal man øke bruken av bioenergi, som isolert sett øker NOx-utslipp. Regjeringens avgiftspolitikk for biler legger også opp til økt NOx-utslipp. I forslag til bilavgiftssystem er blant annet Volkswagen Golf diesel en budsjettvinner. I California vurderes derimot denne biltypen som så miljøskadelig at den er forbudt solgt.Hvordan harmonerer Regjeringens miljøsyn på denne bilen med Californias vurdering av samme bil?
Helen Bjørnøy: Regjeringen har satt i gang et større arbeid med å legge om bilavgiftene i en mer miljøvennlig retning. Som et første skritt på veien er det foreslått en omlegging av engangsavgiften: Fra 1. januar 2007 vil CO2-utslipp erstatte slagvolum som en av tre avgiftskomponenter i engangsavgiften. I omleggingen kommer dieselbiler gunstigere ut enn bensinbiler. Dette skyldes at dieselbiler gjennomgående har lavere CO2-utslipp enn bensinbiler. Biler med små motorer har også lavere CO2-utslipp. Denne avgiftsstimulansen til kjøp av flere dieselbiler kan delvis motvirkes ved å innføre miljødifferensiert årsavgift. Regjeringen har derfor varslet at den tar sikte på å foreslå en miljødifferensiering av årsavgiften fra 2008. En slik differensiering kan ta utgangspunkt i hvilke avgasskrav (EURO-krav) de ulike kjøretøyene oppfyller. Regjeringens arbeid med omlegging av bilavgiftene har ikke til hensikt å generelt favorisere dieselbiler fremfor bensinbiler, men å fremme miljøvennlige biler i sin helhet.