André N. Skjelstad (V): Er statsråden villig til å løfte denne problemstillingen opp på et politisk nivå, og kreve at det foretas en ny utredning for hvor HR og lønnssentralen for NAV skal ligge?
Begrunnelse
Prosessen rundt etableringen av NAV-kontor er i full gang rundt omkring i landet. Dette medfører store omstillinger for ansatte og brukere av Aetat, trygdeetaten og kommunale sosialkontor. Omstillingen har hatt som utgangspunkt å gjøre møtet med de tre kontorene enklere for brukeren, og en forenkling internt i det nye NAV-systemet.
Det foregår nå en enorm intern snuoperasjon innad i Aetat og trygdeetaten for å få de to etatene sammen til en. Blant annet skal det opprettes en felles lønnssentral for både trygdeetaten og Aetat. Aetat sin lønnssentral har fram til nå hatt base i Steinkjer, mens trygdeetaten sin lønnssentral har operert fra Leikanger.
Etter Venstres mening, har en særs mangelfull utredning ført til at trygdeetaten sin lønnssentral på Leikanger har fått ansvaret for å drifte deler av lønnssentralen for NAV. Det finnes ingen målsetting eller prosjektbeskrivelse som begrunner valget av Leikanger.
I begrunnelsen som er gitt for at valget falt på Leikanger, er følgende viktige momenter ikke tatt med:
- Risikovurdering
- Kostnadsmessige konsekvenser er ikke utredet
- Kompetansevurdering er ikke foretatt
- Konsekvenser for innføring av nytt HR-system pr. 1. mars 2007 er ikke vurdert
- Konsekvensen av løsriving av lønn fra øvrige HR-systemer er ikke vurdert
- Ingen referansegruppe med brukere av de nye løsningene er tatt med i utredningen
Valget av Leikanger som felles lønnssentral er ingen rasjonell løsning. Da viktige deler av HR-lønnsprosessen ikke skal foretas på lønnssentralen i Leikanger, men skal utføres på Steinkjer. Dette medfører at ledere og ansatte i NAV får to enheter å forholde seg til, en organisering som ikke vil fungere særlig godt.
Venstre ser at enkelte av de interne prosessene for å få NAV til å bli en brukervennlig og effektiv tjenesteyter så langt ikke har vært gode. Derfor bør de interne prosessene tas opp på et politisk nivå, for å tilse at NAV ikke blir en byråkratisk labyrint, når utgangspunktet er å forenkle.
Det beste for NAV er en felles lønnssentral, og ikke en oppdeling som nå foreslått.