Bård Hoksrud (FrP): Den opprinnelige Tønsbergpakken er finansiert med ca. 95 pst. bompenger. Med en så stor andel bompenger føler kommunene at det å ta bort den statlige bevilgningen til fase 2, et prosjekt som man forsøker å gjøre billigere enn det opprinnelig forslaget, er urimelig.
Vil statsråden se nærmere på dette, og sørge for at Statens vegvesen legger inn igjen disse pengene i handlingsprogrammet?
Begrunnelse
Innbyggerne i Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme sa med stort flertall i folkeavstemmingen om Tønsbergpakken fase 2, nei til å gå videre med den foreslåtte, og kostbare bompengefinansierte løsningen. De tre kommunene har fulgt opp dette ved ikke å gjennomføre den foreslåtte løsningen. Kommunene jobber videre med en rimeligere løsning av de trafikale utfordringene. Målet for det videre arbeidet er fortsatt å bedre de trafikale forholdene. Dette ved blant annet å bedre forholdene for gjennomgangstrafikken og ikke minst for kollektivtrafikken. Det var derfor med stor undring kommunene registrerte at Statens vegvesen i sitt handlingsprogram etter folkeavstemmingen har valgt å ta ut den foreslåtte statlige bevilgningen til Tønsbergpakken. Det kan oppfattes som om Vegvesenet har fått i oppgave å straffe innbyggerne fordi disse velger å ikke slutte opp om det de oppfatter som en dyrere løsning enn nødvendig. Jeg håper at dette ikke er tilfellet. Det må allikevel være rimelig at kommunene får beholde den statlige andelen, selv om man velger en enklere og mindre kostbar løsning.