Anders Anundsen (FrP): Hva vil kunnskapsministeren foreta seg for å sikre at alle elever som har nytte av og bruk for lydbøker i sin skolegang, skal få dette i alle relevante fag uten videre opphold, slik at ikke ytterligere tidstap fører til redusert læringsutbytte for disse elevene?
Begrunnelse
Det er viktig og nødvendig for mange elever med lese- og skrivevansker, samt ulike typer synshemming at det foreligger skolebøker i lydformat. Jeg er kjent med at lydbøker i såkalt Daisy-format i liten grad er tilgjengelig for elever som omfattes av innføringen av Kunnskapsløftet. Årsaken kan være at det ikke er avsatt tilstrekkelige ressurser for at lydbøkene er klare til bruk. Det finnes etter sigende eksempler på at elever har slike bøker i bare ett til to fag.
Det er avgjørende for at elever skal få tilpasset undervisning i tråd med intensjonene i Kunnskapsløftet, at elevene har tilgang til fagbøker i et format som gjør det anvendelig for den enkelte elev.