Sonja Irene Sjøli (H): Det vises til oppslag i Romerikes Blad 21. november om at en ambulanse ved øyeblikkelig hjelp utrykning ikke fant fram til riktig adresse, verken i det digitale kartverket eller i kartboksen. Mens pårørende desperat forsøkte å gjenopplive en 4-åring, kjørte ambulansen på kryss og tvers uten å finne fram til adressen. Dette er en uakseptabel situasjon.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at AMK-sentralene til enhver tid har oppdaterte kartverk, slik at befolkningen kan føle seg trygge på at de får hjelp når de trenger det?
Begrunnelse
I oppslaget i Romerikes Blad kommer det fram at forklaringen på at ambulanseutrykningen ble forsinket etter all sannsynlighet ligger i AMK-sentralens digitale kartverk. Den aktuelle veien i Aurskog Høland, hvor 4-åringen befant seg skiftet navn tidligere i år, og det nye navnet finnes i dag ikke i kartverket AMK-sentralen bruker. Det er Statens kartverk som leverer grunnlagsmaterialet for de elektroniske kartene i Norge. Det opplyses at Kartverket oppdateres kun to ganger i året. Dette er ikke godt nok, erkjenner informasjonsdirektøren i Statens kartverk, Åge Hadler, og sier videre at det handler mye om ressurser.
Etter min vurdering må kartverket kontinuerlig oppdateres og Statens kartverk må få de ressurser som skal til for at det kan bli en realitet. Denne saken må få høyeste prioritet.