Arne Sortevik (FrP): Forhåndsinnkreving av bompenger ble innført på ferjestrekningen Brimnes-Bruravik fra 1. mai 2006. Ferjestatistikken fra selskapet HSD viser at trafikken på denne ferjestrekningen stagnerer/reduseres mens trafikken på de to alternative ferjestrekningene i området (Kvandal-Utne og Løfallstrand-Gjermundshamn) øker i tiden etter forhåndsinnkreving av bompenger ble innført.
Vil statsråden på denne bakgrunn sørge for at det blir foretatt revisjon av trafikkprognosene for Hardangerbroen?
Begrunnelse
Jeg viser til månedlig statistikk utarbeidet av selskapet HSD som detaljert gir oversikt over transporterte biler og passasjerer med alle ferjer som selskapet driver. Blant disse er de tre bilferjesambandene i indre Hardanger; Kinsarvik-Utne-Kvandal, Brurarvik-Brimnes og Løfallstrand-Gjermundshamn. For transport av bil gir ferjestatistikken oversikt over ulike lengder på bilene som fraktes; slik at utviklingen også i trafikk av vogntog og buss kan avleses. Totalt i perioden f.o.m. mai t.o.m. september ser det ut til at trafikken over Brimnes-Brurarvik stagnerer fordi trafikantene velger andre kjøreruter; både alternative ferjesamband i regionen og alternativ forbindelse til Østlandet uten ferje. Trafikkprognosene for prosjekt Hardangerbroen var og er etter min vurdering både omtvistet og usikre. Når trafikk i dagens ferjesamband som skal avløses av fremtidig Hardangerbro stagnerer etter innkreving av forhåndsbompenger er innført, er det etter mitt syn både viktig og riktig å foreta en undervegssikring av trafikkprognosene for broen for å sikre at vedtaksgrunnlaget blir så riktig som mulig og at finansieringsplan (tilbakebetalingstid og bompengesats) blir så realistisk som mulig. Jeg har også merket meg at ferjeselskapet som trafikkerer strekningen mener bortfall av trafikk har et omfang som kan gjøre det nødvendig med kompensasjon dersom nåværende frekvens skal opprettholdes og registrert trafikkutvikling fortsetter.