Øyvind Halleraker (H): Etter det undertegnede er kjent med vil Avinors takstregulativ bli endret fra og med 1. januar 2007. Dette kan komme til å ramme Haugesund, Molde, Kristiansund, Evenes og Lakselv spesielt. Konsernledelsen i Avinor skal være innstilt på at 90 pst.-rabatten for ovennevnte lufthavner, omtalt i regulativets § 2-2 nest siste avsnitt, vil bli avviklet.
Vil samferdselsministeren se på mulighetene for å videreføre dagens ordning, eventuelt kompensere for dette?
Begrunnelse
Dagens ordning skal etter det vi kjenner til ikke være problematisk i forhold til EUs regelverk ettersom man er i kategori D som er under 1 mill. pax.
For å sikre at ikke midler til trafikkutvikling anvendes på en måte som kan oppfattes som konkurransebegrensende har EU-kommisjonen etablert et omfattende regelverk som styrer virkemidler og deres bruk. Lufthavnene er delt opp i A, B, C og D kategorier, etter antallet passasjerer. For kategori D som er "Small Regional Airports" med mindre enn 1 mill. pax årlig kan de her nevnte former for drahjelp anvendes ganske fritt. Dette bekreftes av advokat Hugh O'Donovan som er en av Europas fremste eksperter innen dette spesielle fagområdet. Det anbefales allikevel at man informerer Kommisjonen om eventuelle avtaler som inngås mellom lufthavner og flyselskap.