Torbjørn Hansen (H): Regjeringen vedtok i statsråd 24. november å endre forskrift om offentlige anskaffelser. Dette ble gjort uten dialog med næringslivet. Næringslivet har lenge advart mot økt ensidig overføring av ukontrollerbar risiko i kontrakter med det offentlige. Dagens praksis tilrettelegger for useriøse aktører og økt konfliktnivå.
Vil statsråden sørge for at problemet blir tilstrekkelig utredet og ta initiativ en balansert løsning i dialog med næringslivet?
Begrunnelse
Leverandørmarkedet opplever en stadig økende ensidig overføring av risiko i kontrakter med det offentlige. Næringslivet har i høringsbrev understreket at departementets (FAD) tidligere intensjoner om rimelige og balanserte kontrakter i regelverkets forarbeider fra 1997/98 ikke blir fulgt i praksis. FAD sluttet seg til dette, og i april 2006 ble det i statsråd vedtatt en forskriftsbestemmelse som i større grad sikrer rimelige og balanserte kontraktsbestemmelser mellom det offentlige og private. Ikrafttredelse er 1. januar 2007. Den 24. november vedtok Regjeringen overraskende å reversere bestemmelsen, uten høring og uten reell dialog med berørte parter.
Bestemmelsen er svært viktig for næringen, som påpekt i høringsbrevene om forskriften fra bl.a. NHO, SBL, BNL, Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA), Standard Norge, TELFO, Norges Praktiserende Arkitekter (NPA) og Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).
Konsekvensen av det departementet nå har bestemt, innebærer en fortsatt økende ensidig overføring av risiko fra offentlige oppdragsgivere til leverandørene i kontrakter med det offentlige.
Følgen av dette er:
1. Flere useriøse aktører
En useriøs aktør vil være villig til å påta seg en helt annen risiko enn en seriøs aktør. En seriøs leverandør vil ikke risikere å inngå kontrakter som kan føre til store tap og i verste fall konkurs. En useriøs aktør vil kunne tjene inn et tap gjennom ulovlig skatte- og avgiftsunndragelser, unnlatelser av HMS-tiltak med mer.
2. Høyere konfliktnivå mellom næringen og det offentlige
Høy risiko kombinert med oppdragsgivers egne (uklare) utarbeidede kontraktsbestemmelser er i stor grad gjenstand for konflikt i et kontraktsforhold. Bruk av kjente og omforente kontraktsstandarder demper konfliktnivået betydelig og er hovedbegrunnelsen for standardisering.
3. Mindre konkurranse om offentlige oppdrag
Næringen rapporterer at leverandører ikke deltar i konkurranser med det offentlige der kontraktsbestemmelsene innebærer for høy risiko. I dagens marked velger flere og flere leverandører ikke denne type oppdragsgivere.
4. Høyere priser for offentlige kontrakter
Høy og ukalkulerbar risiko innebærer at denne risikoen må prises. Når leverandører velger å delta i konkurranser der det offentlige har overført høy risiko, fører dette ofte til unødvendig høye priser.
5. Mindre forutberegnelighet og urimelig risiko for leverandørene
Regelverket for anskaffelser inneholder strenge avvisningsbestemmelser av tilbud der leverandørene tar forbehold mot urimelige og ukalkulerbare kontraktsbestemmelser som en oppdragsgiver har laget. Hvis man blir avvist, har leverandøren brukt betydelige ressurser forgjeves. Denne risikoen gjør at flere og flere leverandører velger å ikke delta i konkurranser med urimelige og ubalanserte kontraktsbestemmelser.