Torbjørn Hansen (H): Kirkegårdsarbeidere over hele landet har bierverv som salgsagenter for sten- og inskripsjonsfirmaer. Aktører i næringen mener, i likhet med mange innen kirkens rekker, at dette er en tvilsom, umoralsk og uetisk praksis. Videre at agenturvirksomheten er til hinder for konkurranse fordi den kirkeansatte får konkurransefordeler og hindrer konkurrentenes salg.
Vil Regjeringen ta initiativ til at denne aktiviteten opphører, enten gjennom å be Konkurransetilsynet prioritere saken eller gjennom initiativ mot kirken?
Begrunnelse
Aftenposten har i reportasjer 1. desember, 2. desember og 4. desember beskrevet ulike sider av en veletablert praksis med at kirkegårdsarbeidere ved siden av jobben for kirken driver salgsagenturer for sten- og inskripsjonsfirmaer.
Aktører i bransjen som forsøker å markedsføre slike produkter og tjenester i konkurranse med slike agenter opplever virksomheten som konkurransevridende og et hinder for salg på enkelte kirkegårder. Slike agenturer blir omtalt som lokale monopoler enkelte steder. Provisjonene oppgis å være opp mot 40 prosent, og det anslås at om lag hver fjerde gravsten selges via kirkeansatte som driver agenturvirksomhet på si.
Kirkegårdsarbeiderne er ansatt av det lokale kirkelige fellesråd, men som oftest finansiert av kommunen. I noen kommuner er det forbud mot agenturvirksomheten, uten at dette nødvendigvis har satt en stopper for aktiviteten. I andre kommuner er det aksept for virksomheten dersom kirkegårdsarbeiderne opptrer høflig og korrekt. I noen av eksemplene Aftenposten viser til foregår det salg både fra kirkegårdsarbeidere med agentur og fra konkurrenter på samme gravplass. I andre eksempler har ektefeller til kirkegårdsansatte overtatt agenturet når kirkerådet har satt ned foten for salgsvirksomheten overfor egne ansatte.
Kirkegårdskonsulent Helge Klingberg ved Kultur- og kirkedepartementet mener ifølge Aftenposten 2. desember at virksomheten er svært uheldig.
Steinindustriens Landssammenslutning (SIL) har tatt en rekke initiativ overfor Kultur og Kirkedepartementet, Konkurransetilsynet og Nærings- og handelsdepartementet for å få slutt på at kirkeansatte driver business på si uten at det har resultert i endringer. En tilbakemelding har vært et spørsmål om ikke bransjen selv kan rydde opp, men svaret fra bransjeforeningen er at det ikke er opp til bransjen å bestemme hvordan aktører i næringen skal drive sin markedsføring.
Det fremgår også at Konkurransetilsynet i to omganger har avvist å prioritere saken og vist til mangel på klare regler, instrukser eller annet egnet virkemiddel. Arbeidsgiverforeningen for Kirken anbefaler fellesrådene å forby ansatte å drive salg av gravminner, men vil ikke frata de kirkelige fellesrådene selv muligheten å skaffe inntekter fra et slikt salg så lenge offentlige myndigheter ikke har satt ned foten.