Robert Eriksson (FrP): I Kommunal Rapport nr. 39 for 2006, vises det til at en del sosialkontorer i Oslo og Akershus kutter forsørgerbidraget til foreldrene, når barna får stipend eller deltidsjobb. Andre lar barna beholde alle inntekter, uten å straffe foreldrene. Alle begrunner sin praksis i samme lov. Mye kan tyde på at gjeldende rundskriv ikke er klart nok, når sosialkontorene tolker det så vidt forskjellig.
Vil statsråden sørge for en klargjøring av dagens regelverk slik at man oppnår lik praksis uavhengig av bosted?
Begrunnelse
Studenter ved Høyskolen i Oslo har avslørt høyst ulik lovtolkning og praksis ved ni sosialkontor i Oslo og Akershus. Også sosialkontorene i Oslo har helt forskjellig praksis. Men alle begrunner sin praksis i sosialtjenesteloven og i rundskrivet som skal hjelpe dem og tolke den.
Fire av de ni undersøkte sosialkontorene regner altså med barns utdanningsstipend, når de utmåler forsørgertillegg til foreldrene. Ett av kontorene trekker fra både utdanningsstipend og barns arbeidsinntekter. Seks kontorer lar barna tjene så mye de klarer, uten å redusere støtten til foreldrene. To reduserer støtten i noen tilfeller, hvis barna har store inntekter. Alle hevder at de foretar en individuell vurdering, slik loven pålegger dem. Undersøkelsen peker også på at de "gjerrige" sosialkontorene legger vekt på at alle muligheter skal være prøvd før sosialhjelp, og at barna må lære seg å bli selvhjulpne. De "rause" sosialkontorene er mer opptatt av at de unge skal merke at det lønner seg å ta utdanning og arbeid.
Studentene har også intervjuet én sosionom fra hvert av de undersøkte kontorene. Bortsett fra en, kan ingen av dem huske å ha diskutert kontorets praksis med andre ansatte.
Undersøkelsen viser også at fire kommuner trekker utdanningsstipend fra på sosialhjelpen. Tre kommuner trekker også fra barns skattefrie inntekter. Dette fikk, ifølge artikkelen i Kommunal Rapport, barneombud Reidar Hjermann til å skrive brev til arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen. Ut fra opplysninger jeg har blitt gjort kjent med, ba barneombudet statsråden om å gripe inn for å få slutt på en praksis som diskriminerer fattige barn.
Statssekretær Laila Gustavsen i Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) uttaler følgende til Kommunal Rapport nr. 39 i år: "Rundskrivet slår fast at barns jobb og stipend ikke skal gå til forsørgelse av foreldrene. Barna skal ikke dekke foreldrenes livsopphold. Det ungdommen får til skolegang, skal gå til skolegang."
Men med tanke på at så mange sosialkontor tolker regelverket så vidt forskjellig er det vel mye som kan tyde på at rundskrivet fra departementet er så vagt formulert at det kan tolkes begge veier. Det vil være viktig at kommunene blir gitt nye instrukser, slik at man kan sikre en lik praksis uavhengig av bosted.