Ulf Isak Leirstein (FrP): Dersom en frivillig organisasjon skal gjøre større investeringer av allmennyttig betydning som f.eks. beredskapsbåter, hvordan vurderer da finansministeren spørsmålet om å frita disse for HK-avgift og merverdiavgift?
Begrunnelse
Gitt et prosjekt i en frivillig organisasjon med bygging av spesielt mobile rednings- og beredskapsbåter hvor målsettingen med prosjektet er å øke beredskapen og forebyggende aktiviteter på og ved sjøen. Båtene blir av en type som kan brukes hele året, og settes inn i de fleste typer av beredskapsutfordringer. Om prosjektet lykkes, vil kanskje så mange som 10 båter av denne typen anskaffes, og båttypen vil bli produsert i Norge i samarbeid med en norsk produsent. Båtene vil bemannes og brukes av frivillige mannskaper, og båtene kommer til å bli i den frivillige organisasjonen i minst 10, og kanskje mer enn 20 år. Alle økonomiske midler til disse spesialbygde båtene skal samles inn av frivillige. Spørsmålet er hvordan finansministeren stiller seg til å frita disse beredskapsbåtene for HK-avgift og merverdiavgift? For en slik frivillig organisasjon ville det hatt en økonomisk betydning i størrelsesorden på om lag 250 000 kr pr. båt.
Prisen for hver komplette beredskapsbåt av denne typen koster 1,1 mill. kr pr. stykke, inkludert avgifter, så avgiftsfritak mot f.eks. 10 års garanti mot salg ut av organisasjonen ville vært ett svært positivt bidrag til et engasjement for en tryggere kyst, og fartøyene vil kunne være en god bidragsyter også i forbindelse med forurensningsberedskapen.
Slik systemet fungerer i dag, har bedrifter mulighet til å trekke fra inngående merverdiavgift. Et slikt system finnes ikke for frivillige beredskapsorganisasjoner.