Arne Sortevik (FrP): På såkalte "øvrige riksveier" har veinettet i Vestlandsfylkene Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane langt dårligere standard enn landsgjennomsnittet. Undersøkelsene er gjennomført av Statens vegvesen region Vest. Veivedlikehold som stopper ytterligere forfall er åpenbart ikke nok.
Hvilke tiltak vil statsråden gjennomføre for å få til en bedring i veistandarden på øvrige riksveier i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane innenfor en rimelig tidsperiode?
Begrunnelse
Der er i forslag til Transportplan 2007-2019 fra Vestlandsrådet (bestående av fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal) at denne undersøkelsen trekkes frem. Det er gjennomført tilstandsanalyser (TAV-analyser) der en foretar vurdering av i alt 15 ulike standardkriterier sett i forhold til veinormalen. Resultatet for de tre av Vestlandsrådets 4 deltakerfylker er nedslående; samlet er hele 63 pst. definert som "Nei-strekninger." Det er grunn til å anta at situasjonen ikke er bedre for det 4. fylket Møre og Romsdal.
Dette henger selvsagt også sammen med vedlikeholdssituasjonen.
Samlet er etterslepet i veivedlikehold på øvrige riksveier 2,5 mrd. kr for de fire Vestlandsfylkene. Dette utgjør 33 pst. av samlet etterslep i hele landet for et veinett (øvrige riksveier) som samlet utgjør 26 pst. av totalt veinett i kategorien "øvrige riksveier". Dette truer veikapitalen på Vestlandet. Eventuelle økninger i årlige samferdselsbudsjett vil selvsagt være viktig for å sikre og gjenoppbygge veikapitalen, men vil ikke alene kunne sikre at dette blir gjort. Det kreves åpenbart ekstraordinære tiltak for å bedre veistandarden på øvrige riksveier i de fire Vestlandsfylkene slik Vestlandsrådet i sitt planutkast også peker på.