Arne Sortevik (FrP): Vintersesongen 2005/2006 ble det brukt over 200 000 tonn salt langs norske veier. Bruk av store kvanta salt i mange år har gitt ødelagte drikkevannskilder og ødelagt grunnvann. Veisalting brukes med basis i barveistrategi. Rapportering om bedret trafikksikkerhet på basis av veisalting i Norge er omstridt. Veisalting kan også gi falsk trygghet hos trafikantene og farlige kjøreforhold.
Hva vil statsråden gjøre for å redusere de mange ulempene fra omfattende salting av norske veier?
Begrunnelse
Bruk av salt er billig brøyting, men med åpenbare og negative konsekvenser for miljø (ødelagte vannkilder) og mulighet for redusert trafikksikkerhet (falsk sikkerhet og tidvis også dårligere kjøreforhold). Jeg viser bl.a. til havarikommisjonens gransking av bussulykke på riksvei 3 ved Rennebu 2006.
Veisalt trekker med seg andre farlige stoffer ned i jord og grunnvann.
Kjemisk vintervedlikehold på veiene har gitt dokumentert skadeverk på brønner, vann og grunnvann mange steder i Norge. Dette er fremvist gjennom flere undersøkelser.
Kjemisk vintervedlikehold sparer veiholder for utgifter til konvensjonell snørydding, men påfører samtidig bilbrukerne omfattende kostnader gjennom rustskader. Slike skader kan også medføre svekket sikkerhet på kjøretøy under bruk. Jeg viser til informasjon om at nytt veisalt kan gi bremsesvikt og ødelagt elektronikk på biler - informasjon fremkommet i forbindelse med uttesting av veisalt tilsatt magnesiumklorid
Veisalting medfører også ekstra slitasje på veidekket og gir økt svevestøv.
Jeg har registrert at Svenske Vegverket har redusert sitt saltforbruk på veinettet i perioden fra 2000 til 2005 samtidig som antall ulykker i vintermånedene er redusert.
Jeg er kjent med at Samferdselsdepartementet har etablert et etatsprosjekt som skal gjennomgå konsekvensene av bruk av salt.
Jeg håper statsråden kan bekrefte at brukerorganisasjoner, miljøorganisasjoner og ekstern ekspertise blir involvert i dette arbeidet og at det ikke går for lang tid før konkrete tiltak blir iverksatt for å redusere bruk av salt på norske veier.