Dagfinn Høybråten (KrF): Dagens ferjesituasjon på Tau-sambandet oppfattes av reisende, av næringsliv og av lokale myndigheter som lite tilfredsstillende og uakseptabel.
Hva vil statsråden gjøre for å finne en løsning som møter sambandets trafikkgrunnlag og som tilfredsstiller de reisendes behov?
Begrunnelse
Tre ferjer trafikkerer i dag Tau-sambandet. Dagens ene hurtigferje, MF Stavanger, fungerer tilfredsstillende, men det øvrige materiell er foreldet. Mange hevder dagens kombinasjon av en hurtigferje og to eldre ferjer gir dårlig og lite rasjonell drift og trafikkavvikling. Det oppstår stadig problemer med trafikkavvikling i forbindelse med rushtrafikken, noe som skaper stor frustrasjon blant de reisende. Det er mye som tyder på at dagens ferjesituasjon utgjør en bremsekloss for bosetting og utvikling av arbeidsplasser i området. Trafikkproblemene er også svært utfordrende for næringslivet som er avhengig av stabilt og forutsigbart transporttilbud på strekningen.
Det har lenge vært ventet at MF Rennesøy skulle trafikkere Tau-sambandet fra 1. januar 2007. I desember 2006 ble det klart at MF Rennesøy likevel ikke skulle settes inn, men at tilbudet skulle videreføres som det var til 1. mai 2007. Dette ble oppfattet som en svært dårlig løsning av mange aktører.
Dagens situasjon er uakseptabel. Inntil fastlandssambandet har fått sin løsning og inntil fast samband på strekningen er realisert, trenger Ryfylke en stabil og tilfredsstillende løsning på trafikkutfordringene på Tau-sambandet.