Odd Einar Dørum (V): Hva er statsrådens syn på allmennhetens rett til innsyn i hvordan statlige kompetansehevingsmidler benyttes, og vil statsråden sikre full offentlighet rundt kommunenes rapporter vedrørende hvordan det statlige tilskuddet knyttet til kompetanseutvikling av lærere har blitt benyttet i løpet av fjoråret?
Begrunnelse
I en artikkel i Utdanning nr. 4 (2007) fremgår det at en journalist har henvendt seg til samtlige av landets fylkesmenn for å få innsyn i fylkeskommunenes og kommunenes rapporter om hvordan de statlige kompetanseutviklingsmidlene knyttet til lærere har blitt brukt i løpet av fjoråret. Kun i et fåtall av tilfellene har journalisten mottatt svar, og enda færre kommuner har villet innvilge innsyn i rapportene. I artikkelen opplyses det at "[e]n gjennomgående begrunnelse for avslagene er at rapportene er Utdanningsdirektoratets 'eiendom'". Utdanning har også henvendt seg direkte til Utdanningsdirektoratet og fått til svar at rapportene er unntatt offentlighet i henhold til offentlighetsloven § 5 annet ledd bokstav a.
Undertegnede er spørrende til hvorvidt en slik avgjørelse er korrekt, og henviser bl.a. til en uttalelse gitt av assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening i nevnte artikkel: "Kommunene er ikke noe underordnet organ til fylkesmennene, og fylkesmennene er heller ikke underlagt noe direktorat. Under enhver omstendighet er det ikke jusen som gjør. Dette handler om vilje til å la allmennheten få vite hvordan statlige tilskudd til skole blir brukt i kommuner og på landsplan."
Gitt den pågående debatten vedrørende læreres kompetanseheving er undertegnede av den oppfatning at det er svært viktig med åpenhet knyttet til bruk av statlige midler i denne forbindelse, særlig med tanke på å få til så gode og effektive ordninger som mulig.