Arne Sortevik (FrP): Selv om luftfarten bare står for ca. 2 pst. av globale CO2-utslipp er det likevel tiltak som kan gjøres innenfor denne transportsektoren for å redusere egne utslipp. Et slikt tiltak er såkalte "grønne" landinger og avganger der motorbruk reduseres betydelig; glidende innflyging og tauing av fly til oppstartsplass ved enden av rullebanen. Slike tiltak krever navigasjonsutstyr og ekstra logistikk ved flyplassene.
Hva vil statsråden gjøre for at slike tiltak kan brukes ved norske flyplasser eiet av Avinor?
Begrunnelse
I Norge foregår en relativt stor del av transportarbeidet med fly. For mange er fly et viktig kollektivtilbud. Likevel står luftfarten for en svært liten del av CO2-utslippet også i Norge, og vil også gjøre det i årene fremover til tross for en forventet vekst i innenlands bruk av flytransport. Det skjer en betydelig teknologisk utvikling også hos flyprodusentene som medfører redusert drivstofforbruk og utslipp. Men også når det gjelder bruk av motorkraft ved innflyving og ved avgang kan det gjøres betydelige endringer som kan medføre store reduksjoner i utslipp. Dette krever navigasjonsutstyr og logistikk på flyplassen. Staten eier gjennom Avinor AS de fleste flyplassene i Norge og har derfor hovedansvaret for å legge til rette for såkalte "grønne" landinger og avganger som flyselskapene kan gjennomføre når flyplassene er klargjort med nødvendige tiltak.