Arne Sortevik (FrP): Hvilke tiltak gjør statsråden for å sikre at Samferdselsdepartementet og underliggende veifaglig etat Statens vegvesen følger offentlighetsloven og i tillegg praktiserer meroffentlighet?
Begrunnelse
Jeg viser til at samferdselsministeren med rette i interpellasjonsdebatt i Stortinget 22. februar 2007 fremholdt som positivt at Samferdselsdepartementet har valgt å la transportetatenes perspektivskisser fram mot 2040 (stamnettutredninger) være offentlig. Selvsagt er dette positivt; det skulle jo bare mangle at ikke offentligheten i alminnelighet og politikere i særdeleshet får innsikt i den kunnskap og de vurderinger som slike dokument inneholder.
Slik er dessverre ikke holdningen og praksis fra denne Regjeringen og ulike departement, herunder Samferdselsdepartementet.
Regjeringen har etter press frigjort rapport fra Kystverket med vurdering av oljevernberedskapen langs kysten, også dette en fagrapport fra en fagetat (for perioden 2006-2010), men som har vært unntatt offentlig fra den ble oversendt respektive fagdepartement Fiskeri- og kystdepartementet i januar 2006.
Både Samferdselsdepartementet og underliggende fagetat for vei (Statens vegvesen) praktiserer i omfattende grad å unnta rapporter og dokumenter fra offentlig innsyn.
Av eksempler kan nevnes Eksterne kvalitetssikringsrapporter, som gjennom opplegg fra Forsvarsdepartementet og vedtak i Stortinget er pålagt utarbeidet for alle statlige investeringer på over 500 mill. kr. Ytterligere kan nevnes enkeltrapporter om ulike prosjekt, f.eks. utredning av vindforhold knyttet til bygging av Hardangerbroen.
Siste kjente eksempel blant mange er at dokumenter som inngår i grunnlaget for rapporten fra undersøkelsesgruppen som Samferdselsdepartementet nedsatte etter raset i Hanekleivtunnelen holdes unntatt offentlighet.
Jeg viser til statsrådens svar på mitt spørsmål nr. 405, datert 16. januar 2007.
Prosentvise målinger gir selvsagt ingen garanti for at ikke viktige dokument havner i den fremstilte "mindre prosentandel" som er unntatt offentlighet. I 2006 er det opplyst at 83 pst. av inngående og utgående dokumenter i Statens vegvesen er offentlige. Det innebærer samtidig at hele 17 pst. av dokumentene er unntatt offentlighet.
At noen ytterst få dokumenter muligvis bør unntas offentlighet i forbindelse med bestilling/anbudsutlysing og vurdering, kan tenkes. Rapporter og dokumenter knyttet til fagetatens og departementets arbeid med investering og drift av veier, og de underliggende dokumenter knyttet til dette, bør etter mitt syn være offentlig. Særlig når sittende regjering med styrke hevder at den er opptatt av meroffentlighet.