Arne Sortevik (FrP): I uke 8 i 2007 sporet et Signaturtog av på Bergensbanen etter å ha kjørt inn i et snøras. I 1999 advarte Det Norske Veritas (DNV) mot alvorlige konsekvenser for reisende når Signaturtog møter snøras, mens NSBs egen test samme år konkluderte med at Signaturtogene klarer seg like godt i vinterfjellet som eldre og tyngre lokomotiv.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre at NSB bruker togmateriell som gir passasjerene god sikkerhet under vinterforhold i fjellet?
Begrunnelse
Bergensbanen har vært stengt i nesten én uke. Heldigvis medførte avsporingen ikke alvorlig personskade. Det kan skyldes tilfeldigheter; slik jeg har forstått DNVs rapport er nettopp vurderingen av de lette Signaturtogene som er flate og glatte under at dersom hendelsen skjer under vinterforhold på fjellet kan vognen "seile" langt på snøen før den stopper.
Sikkerheten er førsteprioritet for de togreisende. Jeg går derfor ut fra at statsråden som eier av NSB og Jernbaneverket i samarbeid med Jernbanetilsynet snarest får avklart alle nødvendige forhold knyttet til sikkerhet under vinterforhold ved bruk av NSBs Signaturtog.
Jeg har fra meldinger i media også forstått at NSB nå vil vurdere på nytt om Signaturtogene er egnet for norske høyfjellsvintre. Om konklusjonen nå skulle bli negativ, vil også det være oppsiktsvekkende på bakgrunn av de mange operasjonelle og driftsmessige problemene som har vært knytet til bruk av Signaturtog fra oppstart for en del år siden. En mulig endring av strategi knyttet til valg av togmateriell pga. hensyn til sikkerhet for togpassasjerer vil også ha store økonomiske konsekvenser for NSB. Jeg går ut fra at staten som eier også nøye vil følge opp dette forholdet.