Arne Sortevik (FrP): Datatilsynet hevder at Vegdirektoratet lurer norske bilister. Én million brukere av bompengesystemet Autopass har aldri fått vite hvor mange private opplysninger som automatisk lagres i brikken. Med enkle hjelpemidler kan informasjon avleses fra brikken festet på innsiden av frontruten. De siste 100 registreringer blir til enhver tid lagret der. Samferdselsdepartementet har hovedansvar for bruk av bompengefinansiering i Norge.
Hva gjør statsråden for å sikre personvern for alle brukerne av bompengebrikker og alle bompengebetalere?
Begrunnelse
Spørsmål knyttet til overvåking og registrering i samferdselssektoren er viktige spørsmål som det er på høy tid å få drøftet på bred basis. Helautomatiske bomstasjoner på veganlegg, betalingsbrikke plassert i bil for betaling på veg og ferjer, for annen transport og i parkeringsanlegg gjør "sporing" mulig. Slike og liknende tiltak innenfor samferdselssektoren kan ses på som skritt i retning av et overvåkingssamfunn, der det vil være mulig å overvåke overalt og alltid hvor vi kjører, når vi kjører, hvor fort vi kjører og hvordan vi kjører. Retten til å kunne bevege seg fritt og uregistrert på norske veger er en viktig rett, og derfor bør tiltak som reduserer eller begrenser denne retten diskuteres nøye. I St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit informasjonssamfunn for alle er det foreslått å oppnevne en personvernkommisjon. Jeg viser til at samferdselsministeren i brev til transportkomiteen datert 11. januar 2007, med bl.a. henvisning til at personvern også vil bli behandlet i neste melding om Nasjonal transportplan og i "samtykkeproposisjon" om EFC-direktivet (Electronic Fee Collection) som vil bli lagt frem for Stortinget senere i vårsesjonen. Det er grunn til å peke på at med varslede tiltak innen samferdselssektoren ikke så langt frem i tid, blir det ingen mulighet til å være anonym - det gir mindre frihet for lovlydige borgere. Det er på denne bakgrunn grunn til sterkt å understreke at praktisk bruk av den informasjon som i dag registreres ved betaliing i bomringer og på brikker som brukes ved slik betaling bør være underlagt strenge krav om sletting og strenge krav om sikring. Det kan se ut som om det pr. i dag er for lett for uvedkommende; både offentlige etater som skatteetat og lokale ligningskontor og privatpersoner, å skaffe seg tilgang til opplysninger om passering i bomstasjon og fra andre tjenester der samme betalingsbrikke brukes. Hovedansvaret for den omfattende bruk av bompengefinansiering ligger etter mitt syn hos Samferdselsdepartementet og hos samferdselsministeren. Derfor bør også ansvaret for å sikre personvernet for brukerne ligge i samme departement og hos samme statsråd. Jeg går ut fra at statsråden tar denne problemstillingen på alvor og at hensyn til personvern ivaretas i godt samarbeid med Datatilsyner. Det er selvsagt bra at en Personvernkommisjon skal oppnevnes. Det løser ingen av de praktiske utfordringene på kort og på mellomlang sikt; derfor må statsråden påta seg ansvaret for personvernet i samferdselssektoren.