Gunnar Gundersen (H): Kunnskapsministeren sa i spørretimen 7. mars vedrørende de nasjonale prøvene: "De ble i stor grad skandalisert, ikke bare fordi prøvene var for dårlig faglig, men også fordi den forrige regjeringen ønsket å bruke dem som et offentlig rangeringsverktøy".
Kan statsråden legge fram dokumentasjon for sin påstand om den forrige regjeringen og samtidig klargjøre hvordan han skal la "dem det angår" få informasjon om skolen uten at data dermed kan komme til å bli brukt til det han kaller rangering?
Begrunnelse
Åpenhet omkring resultatene er viktig. Det skal gjøre skolen bedre, det skal stoppe spekulasjoner om tilstanden i skolen og det skal gi informasjon til alle som har interesse for og innvirkning på skole og læremiljø. For lokale skoleeiere er det også både interessant og informativt å kunne sammenligne sin skole med andre. Det er nok å minne om at norsk skoles utfordringer først ble tatt på alvor da en fikk internasjonale studier som viste at norsk skole hadde store utfordringer på viktige, grunnleggende ferdigheter.
Aktivt lokalt eierskap er viktig for en god skole. I Norge har vi lokalt eierskap til skolen og vi må stimulere dette eierskapet til å ta det ansvaret det skal ha. Et aktivt eierskap vil fokusere på innhold i skolen lokalt og vil kreve god informasjon om utviklingen i egen skole og om utviklingen i sammenlignbare skoler. Det ligger mye godt i en slik åpenhet om resultatene.
Noen, og statsråden er åpenbart en av dem, forsøker å stemple dette som rangering.
Statsråden poengterte selv i sitt svar i spørretimen 7. mars at tester og tilgjengelighet til resultatene er viktig for å gjøre skolen bedre. Det bør bli klarhet i hvor hans grenser går, hvilke grupper han mener er "dem det angår" og hvordan han skal unngå at andre får tilgang til resultatene og dermed kunne bruke på en måte som ikke er tiltenkt.