Ketil Solvik-Olsen (FrP): Regjeringen har i brev datert 5. september 2006 oppfordret landets videregående skoler til å vise filmen "An Inconvenient Truth" i opplæring om klimaendringer. Filmen har utvilsomt høy påvirkningskraft. I kunnskapsformidling bør man strebe etter å bidra med objektive og etterprøvbare fakta, samt stimulere til kritisk tenkning, slik at den enkelte kan bearbeide informasjonen og dra sine slutninger.
Har statsråden gjort noe arbeid rundt Al Gores film for å sikre at den ikke har faglige feil eller subjektive overdrivelser?
Begrunnelse
Statsråden skriver i klimabrev (datert 5. september 2006) til videregående skoler i Norge at "Et første skritt er å gi en grundig og sannferdig informasjon om klimaendringene, hva som forårsaker endringene, hvilke konsekvenser de har for oss og ikke minst hva vi alle kan gjøre for å stanse klimautslippene.
Vi vil derfor oppfordre alle landets videregående skoler til å bruke filmen "An Inconvenient Truth" som del av undervisningen under temaet bærekraftig utvikling".