Per-Kristian Foss (H): Det hersker usikkerhet om hva som vil skje med det kommunale medansvaret for arbeidsmarkedstiltak i Bydel Sagene i Oslo, som følger av forsøket med oppgavedifferensiering. Det fastslås fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet at tiltakene fra Bydel Sagene vil videreføres på det lokale NAV-kontoret, innenfor "rammene NAV gir". Oslo kommune mener departementet ikke legger til rette for kommunalt medansvar.
Hva vil statsråden foreta seg for å rydde opp i situasjonen og sørge for at verdifull erfaring fra forsøket ikke går tapt?
Begrunnelse
Gjennom media den seneste tiden fortelles det at forsøket med oppgavedifferensiering av tiltak og midler innen arbeidsformidlingen i Bydel Sagene i Oslo vil avsluttes ved utløp av 2007. Statsråden har tidligere signalisert vilje til å vurdere forlengelse av forsøksvirksomheten, inntil det er etablert et lokalt NAV-kontor i bydelen. I Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006-2007) understreker en enstemmig arbeids- og sosialkomité viktigheten av at "dersom det pågår forsøk i enkelte bydeler i Oslo kommune som vil avsluttes før NAV-reformen er fullstendig implementer, bør videreføring av forsøkene vurderes hvis Oslo kommune tar initiativet til det".
Jeg er oppmerksom på at Oslo kommune har tatt initiativ til videreføring av oppgavedifferensieringsforsøket, men at dette er avslått fra departementets side. Av de signaler som statsråden tidligere har kommet med, samt det pålegg som kommer fra Stortinget om at videreføring bør vurderes dersom ikke NAV-reformen er "fullstendig implementert", oppfattes det at implementeringen av NAV-reformen nå er brakt til veis ende i i Bydel Sagene. Dette motsies av Oslo kommune.
Det opplyses fra departementet at de tiltakene som Bydel Sagene har tatt hånd om i forsøksvirksomheten vil kunne videreføres av NAV, innenfor NAVs "ramme". Dette er uklart, og oppfattes ikke som at det kommunale medansvar for styring av tiltakene i arbeidsformidlingen vil videreføres fullt ut, selv om Bydel Sagene har stor suksess med sine forsøk. Det vises her til at NAV-reformen handler om samlokalisering og samorganisering av saksbehandlerleddet i den lokale forvaltningen, samtidig som bruken av tiltaksmidler styres av NAVs sentrale ledd og fylkesledd. Hvilke arbeidsmarkedstiltak som igangsettes er således utenfor myndighetsområdet til de lokale NAV-kontorene. På denne måten er ikke forsikringen om at erfaringene med forsøksvirksomhet i Bydel Sagene skal videreføres innenfor rammen av NAV betryggende. Kan statsråden forsikre at den kommunale innflytelsen over styring av tiltaksmidler slik Bydel Sagene har hatt vil videreføres av NAV?
Bydel Sagene har gjennom forsøksvirksomheten bygget opp betydelig kompetanse på hvordan mennesker med lang tid i utenforskapet skal få avklart sin situasjon, for å kunne tilbakeføres til arbeidslivet. Med å innkalle brukere til ukentlig jobbklubb har brukerne ikke måttet stå i kø for å komme på et sentralbestemt tiltak, men fått tidlig oppfølging og et skreddersydd opplegg for kompetanseheving og arbeidstrening. Dette er i tråd med det overordnede perspektivet bak stortingsmeldingen om Arbeid, velferd og inkludering. Samtidig er det slik at de tiltak som bydelen har tatt hånd om i stor grad også er knyttet til det personell som har drevet forsøksvirksomheten. Kompetansen og erfaringen med oppgavedifferensiering ligger i stor grad hos disse arbeidstagerne. Deres kontrakter utløper samtidig som forsøket avvikles. Statsråden bør ta initiativ for at denne kompetansen ikke skal gå tapt.