Tord Lien (FrP): Vil statsråden vurdere statlige tilskuddsordninger eller å gå inn på forskutteringsavtaler for det kommunale støyarbeidet generelt og privat- og kommunal støyskjerming langs europa- og riksveier spesielt?
Begrunnelse
Langs riks- og fylkesveiene er det ifølge Statens vegvesen 400 km med støyskjermer. Langs kommunale veier er det under 100 km støyskjermer.
Noen få kommuner (blant andre Oslo, Kristiansand og Sandnes) har tilskuddsordninger for privat oppsatte støyskjermer. De tidligere fylkesvegkontorene hadde slike ordninger med graderte tilskudd til egenoppsatte støyskjermer langs riksveier.
I Sør-Trøndelag er støy et stort problem for beboerne langs den sterkt trafikkerte E39. Enkelte kommuner, bl.a. Orkdal har forsøkt å få til en avtale med Statens vegvesen hvor kommunen forskutterer skjerming på strekninger som kommunen selv betrakter som særs støyutsatt. Statens vegvesen har ikke villet gå inn for en slik forskutteringsavtale.
Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjort en undersøkelse for Nordisk Ministerråd om kommunenes muligheter og innsats for å bekjempe vegtrafikkstøy. Det tegnes et pessimistisk bilde, blant annet mangler statlige tilskuddsordninger til kommunale aktiviteter rettet mot støy.
Et av vilkårene TØI peker på for å styrke kommunenes arbeid med vegtrafikksstøy er at det må finnes statlige tilskuddsordninger for det kommunale støyarbeidet.