Skriftlig spørsmål fra Peter Skovholt Gitmark (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:919 (2006-2007)
Innlevert: 18.04.2007
Sendt: 19.04.2007
Besvart: 27.04.2007 av finansminister Kristin Halvorsen

Peter Skovholt Gitmark (H)

Spørsmål

Peter Skovholt Gitmark (H): I Stortingets muntlige spørretime den 18. april svarer finansministeren på spørsmål fra undertegnede at flexifuelbiler har blitt billigere, som følge av Regjeringens omlegging av engangsavgiften. Saabs flexifuelmodeller stod i 2006 for godt over halvparten av salget av slike biler i Norge. Samtlige av deres modeller har blitt vesentlig dyrere. Fords og Volvos modeller har blitt marginalt billigere.
Hvordan kan da finansministeren påstå at flexifuelbiler i Norge har blitt billigere?

Begrunnelse

Avgiftsendringer fra 1. januar 2007 for bioetanolbiler
Bilmerke Modell Karosseri Slagvolum (ccm) Effekt
(Kw) Egenvekt (kg) CO2-utslipp
(g/km) Avg.endr. (kroner)
Ford Focus 1.8 Trend Flexifuel Combi-coupé 1 798 92 1 180 169 -10 557
Ford Focus 1.8 Ghia Flexifuel Combi-coupé 1 798 92 1 180 169 -10 557
Ford Focus 1.8 Trend Flexifuel Stasjonsvogn 1 798 92 1 180 169 -10 557
Ford Focus 1.8 Ghia Flexifuel Stasjonsvogn 1 798 92 1 180 169 -10 557
Ford C-Max 1,8 Flexifuel GenX Flerbruksbil 1 998 92 1 416 172 -22 080
SAAB 9-5 2,0t BioPower Linear Sedan 1 985 110 1 495 214 34 395
SAAB 9-5 2,0t BioPower Vector Sedan 1 985 110 1 495 214 34 395
SAAB 9-5 2,0t BioPower Aut. L Sedan 1 985 110 1 530 244 76 624
SAAB 9-5 2,0t BioPower Aut. V Sedan 1 985 110 1 530 244 76 624
SAAB 9-5 2,3t BioPower Linear Sedan 2 290 136 1 495 214 21 568
SAAB 9-5 2,3t BioPower Vector Sedan 2 290 136 1 495 212 18 755
SAAB 9-5 2,3t BioPower Aut.

L Sedan 2 290 136 1 530 238 55 356
SAAB 9-5 2,3t BioPower Aut. V Sedan 2 290 136 1 530 238 55 356
SAAB 9-5 2,0t BioPower SportC Stasjonsvogn 1 985 110 1 545 218 40 055
SAAB 9-5 2,0t BioPower Aut. S Stasjonsvogn 1 985 110 1 580 251 86 506
SAAB 9-5 2,3t Bio Power Sport Stasjonsvogn 2 290 136 1 545 217 25 822
SAAB 9-5 2,3t Bio Power Aut S Stasjonsvogn 2 290 136 1 580 246 66 645
Volvo C30 1,8 Flexifuel Combi-coupé 1 798 92 1 252 174 -7 833
Volvo S40 1,8 Flexifuel Sedan 1 798 92 1 280 177 -6 317
Volvo V50 1,8 Flexifuel Stasjonsvogn 1 798 92 1 299 177 -6 402

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og Finansdepartementet.

Kristin Halvorsen (SV)

Svar

Kristin Halvorsen: Med virkning fra 1. januar 2007 ble bilavgiftene lagt om i mer miljøvennlig retning. CO2-utslipp erstattet slagvolum som én av tre komponenter i beregningsgrunnlaget for engangsavgiften. CO2-komponenten er progressiv, slik at biler med relativt lave CO2-utslipp får lavere avgift, mens biler med høye utslipp får høyere avgift. I Stortingets muntlige spørretime den 18. april hevdet stortingsrepresentant Gitmark at omleggingen av engangsavgiften har gjort at "Flexifuelbiler er blitt dyrere, ikke billigere". Stortingsrepresentant Gitmark gir med dette inntrykk av at flexifuelbiler generelt har fått økt engangsavgift som følge av avgiftsomleggingen. Jeg svarte at dette er feil og at jeg ville oversende tallene. Disse fremgår av tabellen som jeg tidligere har oversendt Stortinget, og som er gjengitt i representantens spørsmål.
For flexifuelbiler innebærer omleggingen av engangsavgiften at enkelte bilmodeller blir ilagt økt engangsavgift, mens andre får redusert avgift. Det er med andre ord ikke slik at flexifuelbiler generelt har fått økt engangsavgift etter omleggingen. Hvordan den enkelte flexifuelmodell kommer ut av omleggingen, vil bl.a. avhenge av CO2-utslippet fra den enkelte modell. Det er i dag tre bilmerker som selger denne biltypen. To av disse ble billigere ved nyttår, mens en ble dyrere fordi utslippet av CO2 er betydelig når bilen kjøres på bensin. Det er ikke uvesentlig for miljøet hvor stort CO2-utslipp flexifuelbiler har når de kjører på bensin. Erfaringer fra Sverige, som har et stort antall pumper for E85, er at slike biler kjører på bensin opp mot halvparten av den totale kjørelengden. Jeg vil i tillegg påpeke at Regjeringen har innført en ordning der bioetanol som blandes med bensin, fritas for CO2-avgift. Dette vil stimulere til økt bruk av bioetanol.