Gunnar Gundersen (H): I St.meld. nr. 16 foreslår statsråd Djupedal å utvide timetallet fra 21 til 28 uketimer i grunnskolen som et sentralt virkemiddel for sosial utjevning. Høyre foreslo en ekstra uketime i matematikk i sitt alternative statsbudsjett for 2007. Dette ble nedstemt av regjeringspartiene.
Hvorfor ville ikke statsråden støtte dette forslaget når han nå ser økt timetall som et helt sentralt virkemiddel for sosial utjevning?
Begrunnelse
Regjeringen Bondevik II utvidet timetallet med 12 timer i forrige regjeringsperiode, og de skapte og prioriterte Kunnskapsløftet som er en historisk satsing på lærernes kompetanse. Det fulgte ressurser med og ord ble omsatt til handling.
Arbeiderpartiets Anniken Huitfeldt omtalte forrige regjerings kraftige økte satsing på skole som "spareskolen" på Arbeiderpartiets landsmøte torsdag 19. april. Faktum er at det var en historisk satsing på kvalitet og kunnskap i skolen. I lys av dette og St.meld. nr. 16 sin klare understrekning av hvor viktig økt timetall er, må statsråden kunne forklare hvorfor man ikke ønsket å prioritere dette i fjor høst. Nå ses det plutselig på som et sentralt virkemiddel i forhold til en av skolens sentrale utfordringer. Statsråden kan da ikke ha blitt oppmerksom på timetallets betydning så brått at han ikke forsto viktigheten da Høyre foreslo det i fjorårets budsjett.