May-Helen Molvær Grimstad (KrF): De regionale barnevernsmyndighetene skal bistå barnevernstjenesten i kommunene med plassering av barn utenfor hjemmet, bistå kommunene med rekruttering og formidling av fosterhjem og har ansvaret for at fosterhjemmene får opplæring og veiledning.
Hvilke forpliktelser har de regionale barnevernsmyndighetene når det gjelder å gi faglig og økonomisk støtte for barn som Bufetat har fraskrevet seg ansvaret for og overlatt til en enkeltkommune å sørge for omsorgstilbud til?
Begrunnelse
For å illustre problemstillingen vil jeg komme med et eksempel fra Møre og Romsdal. Fylkesnemnda vedtok i 2002 å plassere to barn i fosterhjem. Fosterhjemmet valgte å si opp avtalen. Det samme skjedde med fosterhjem nummer 2, men der opprettholdt de avtalen for det ene barnet. Bufetat region Vest greide ikke å finne nytt fosterhjem for det andre barnet, og samtidig ble de frarådet av en fagperson å flytte barnet i nytt fosterhjem. Det andre barnet ble plassert i institusjon i Molde, men Bufetat sa at de ikke hadde egnet tilbud til barnet, og at det ikke kunne være i institusjonen i Molde over lang tid.
Bufetat skrev så til Gjemnes kommune at de ikke har egnet tilbud til barnet, og at egnet bolig i hjemkommunen kunne være aktuelt. Kommunen konstaterte at Bufetat ikke kunne gi et omsorgstilbud til barnet, og de har fått beskjed om at kommunen selv må lage en omsorgsløsning for barnet. Kommunen har ikke erfaring med å bygge opp et eget institusjonstilbud for ett enkelt barn, men går løs på oppgaven med stor entusiasme. De har ikke opplevd å få mye støtte fra det statlige barnevernet i denne fasen.
Kommunen sliter med å få service og veiledning fra Bufetat, for å få godkjent denne ene kommunale institusjonsplassen etter Lov om barneverntjenesten § 5-8. Bufetat sier de skal godkjenne institusjonen, og at de derfor ikke kan gi råd om hvordan de skal få den godkjent. Spørsmålet en da stiller seg er hvordan kommunen skal få til en best mulig omsorgsløsning for barnet og hvem som har ansvar for å bidra til dette.
I dette tilfellet har Bufetat sagt at de ikke kan skaffe et omsorgstilbud til et barn som fylkesnemnda har vedtatt at det offentlige skal ta over omsorgsovertakelse for. I tillegg til kompetansemessige utfordringer, er det også økonomiske utfordringer ved å overlate dette til kommunen. Vanlig praksis er at kommunen har en egenandel på 25 000 kr i måneden for barn som er plassert i institusjon. I Gjemnes kommune er ikke boligen godkjent som barnevernsinstitusjon, men de har hele tiden jobbet med å få tilbudet så godt at den kan bli godkjent. Fokuset har hele tiden vært på barnets behov. Kommunen opprettet et døgntilbud i en bolig hvor barnet bor med 4,5 stilling. Det er budsjettert med 2,7 mill. kr i år til dette ene barnet, men det ser ikke ut til å være tilstrekkelig. Det arbeides med å få botilbudet godkjent som barnevernsinstitusjon. Det forventes at kommunen får dekket disse ekstra utgiftene de har med både å opprette og drifte et godt omsorgstilbud for barnet.