Arne Sortevik (FrP): Statens vegvesen inngikk i 2005 avtale med Prognosesenteret for å få ekstern hjelp til å overvåke kostnadsutviklingen i store veiprosjekter. Dette er viktig for å sikre at den kostnadsrammen som ligger til grunn for vedtak om bompengefinansierte prosjekter og prioritering av enkeltprosjekter innenfor vedtatt budsjettrammer faktisk overholdes.
Kan statsråden opplyse hvordan Statens vegvesen følger opp kostnadsutviklingen i store veiprosjekt overfor Samferdselsdepartementet, og hvordan Samferdselsdepartementet følger dette videre opp med rapportering til Stortinget?
Begrunnelse
Ifølge "Felles begrepsapparat for kvalitetssikring av kostnadsoverslag" utarbeidet av de firmaer som av Finansdepartementet er kvalifisert for å foreta ekstern kvalitetssikring av store statlige prosjekter (altså over 500 mill. kr), settes den såkalte "styringsrammen" for utførende etat en del under vedtatt kostnadsramme for prosjektet.
Jeg viser til svar på spørsmål nr. 635 (2006-2007) vedrørende kostnadssituasjonen for prosjekt E18 Bjørvika der det heter:
"Eventuelle kostnadsøkninger ut over kostnadsrammen forutsettes i sin helhet finansiert gjennom statlige midler, eventuelt ved at utbyggingens omfang reduseres.
Hvis prosjektet får en uforutsett kostnadsutvikling, vil dette bli lagt fram for Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene."
Jeg legger til grunn at dette forholdet også blir vurdert i forbindelse med årlig revisjon av statsbudsjettene.
I tillegg legger jeg til grunn at de innspill og synspunkt som kommer fra Prognosesenteret om både prisutvikling generelt og konkrete store prosjekter spesielt, blir grundig vurdert i Samferdselsdepartementet, også i sammenheng med nødvendig videre rapportering til Stortinget om kostnadsutviklingen for vedtatte store veiprosjekter. Jeg viser i den forbindelse til oppslag i Aftenposten 5.3.2007 om kostnadsutvikling for Hardangerbroen der Prognosesenteret gir uttrykk for at med et moderat anslag for prisstigning innenfor anleggsbransjen vil prisen for ferdigbygget prosjekt bli nærmere 2,1 mrd. kr og derved godt over Stortingets vedtatte kostnadsramme på 2,04 mrd. kr.
Jeg legger også til grunn at kostnadsutvikling følges for alle store prosjekter uavhengig av andel bompengefinansiering og uavhengig av hvem som er tiltakshaver. Her viser jeg spesielt til Bergensprogrammet, jf. St.prp. nr. 75 (2004-2005) der Bybanen er et av to hovedprosjekter i programmet og Bergen kommune er tiltakshaver. Jeg går ut fra at det i tilfeller der Statens vegvesen ikke selv er tiltakshaver, så etableres det et ekstra styrings- og rapporteringsregime for å sikre god kostnadsstyring med rapportering også til Stortinget om nødvendig.